اینجا محل تبلیغ شماست

بودجه بهداشت، رتبه چهارم در تخصیص منابع

تاریخ ایجاد خبر : شنبه 24 اسفند 1392
بودجه بهداشت، رتبه چهارم در تخصیص منابع

سلامت در اولویت برنامه‌های دولت قرار گرفت

 

مجموع اعتبارات فصل بهداشت و سلامت (شامل 47 برنامه) در لایحه بودجه سال 1393 مبلغ 252,898,652 میلیون ریال (حدود 25 هزار میلیارد تومان) که نسبت به قانون بودجه سال 1392 رشد 24 درصدی داشته است؛ البته این بودجه باید به تصویب شورای نگهبان هم برسد. بر اساس گفته احمد آریایی‌نژاد، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس [زمان تدوین این گزارش] این لایحه دو بار برای تصویب به شورای نگهبان فرستاده شده اما هنوز تصویب نشده است.

اعتبارات وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مشتمل بر اعتبارات ستاد، دانشگاه‌های علوم پزشکی، دستگاه‌های وابسته و متفرقه معادل 272,298,000 میلیون ریال (حدود 27 هزار میلیارد تومان) پیش‌بینی شده که نسبت به رقم مصوب سال گذشته 21 درصد رشد داشته است. بیشترین رشد مربوط به ستاد وزارت بهداشت (45درصد) و سپس دانشگاه‌ها (33درصد) است. به طوری که سهم دانشگاه‌های علوم پزشکی 66 درصد از کل اعتبار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی است.

 

علی‌رغم اهمیت اجرایی شدن مفاد بند «ب» ماده (34) قانون برنامه پنجم توسعه، اعتبار این بند به میزان 9 درصد کاهش یافته است.

9 درصد از اعتبارات پیش‌بینی شده از محل منابع عمومی دولت بر اساس مفاد لایحه بودجه سال 1393 صرف برنامه‌های ذیل فصل بهداشت و سلامت خواهد شد. از این منظر، فصل بهداشت و سلامت در میان 21 فصل پیش‌بینی شده در لایحه بودجه سال 1393، در رتبه چهارم قرار گرفته است که این امر می‌تواند بیانگر این باشد که دولت بخش سلامت را در اولویت برنامه‌های خود قرار داده است.

اعتبارات پیش‌بینی شده برای اجرای بند «ب» ماده (34) قانون برنامه پنجم، با توجه به گنجانده نشدن شیوه اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها در لایحه بودجه سال 1393‌، میزان منابع حاصل از آن، جنبه صوری پیدا کرده است. بر اساس مفاد بند مذکور، اعتبار اختصاص یافته به این بند برای تحقق شاخص عدالت در سلامت و کاهش سهم هزینه‌های مستقیم مردم باشد، در حالی که در لایحه سال 1393 اعتباراتی از این محل به برخی امور (همچون کمک به اجرای سیاست‌های جمعیتی کشور) اختصاص پیدا کرده است، که ارتباطی با این هدف ندارند.

 

درمان در اولویت است نه بهداشت

اگرچه با شیوه کنونی بودجه‌نویسی، برآورد دقیق اعتبارات اختصاص یافته به برنامه‌های بهداشتی، درمانی و دارویی امکان‌پذیر نیست، ولی محاسبات تقریبی نشان می‌دهند، سهم اعتبارات بهداشتی، درمانی و دارویی از کل اعتبارات فصل بهداشت و سلامت در لایحه سال 1393 به ترتیب 27‌، 54 و 18 درصد است. این در حالی است که سهم هر یک از این برنامه‌ها در قانون بودجه سال گذشته، 32‌، 48 و 18 درصد بوده است. در یک نگاه کلی می‌توان گفت نه تنها سهم حوزه بهداشت کمتر از درمان است، بلکه سهم برنامه‌های بهداشتی از کل اعتبار فصل بهداشت و سلامت نسبت به سال گذشته، کاهش یافته است.

در این گزارش به بررسی اعتبارات بخش سلامت، اعتبارات فصل سلامت و اعتبارات وزارت بهداشت و آموزش پزشکی و دستگاه‌های وابسته در راستای تحقق اهداف برنامه پنجم توسعه اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی پرداخته شده است. با توجه به در دسترس نبودن قانون بودجه سال 1392، برای بررسی عمیق‌تر اعتبارات سال جاری از اطلاعات گزارش شده وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی استفاده شده است.

 

رشد 28 درصدی بودجه سلامت اعتبارات سلامت در بودجه بخش‌های دیگر

اعتبارات مالی بخش سلامت، تنها اعتبار فصل بهداشت و سلامت نیست؛ به بیان دیگر، برخی هزینه‌ها در سایر فصول پیش‌بینی شده است که با توجه به ماهیت‌شان می‌توان آن‌ها را در اعتبار بخش سلامت منظور کرد. برای مثال در فصل رفاه تأمین اجتماعی، برخی برنامه‌ها همچون برنامه بیمه کارکنان دولت، برنامه حمایت بیمه‌های درمان، برنامه‌ی بیمه خدمات درمانی و .... برنامه‌هایی هستند که نهایتاً به بخش سلامت هزینه‌بر می‌شوند.

با این توصیف، مجموع اعتبارات بخش سلامت در لایحه بودجه سال 1393 نسبت به قانون بودجه سال 1392 بیش از 28 درصد رشد داشته است. شاخص مهم دیگر در این ارتباط، سهم سلامت از منابع بودجه عمومی در لایحه بودجه سال 1393 و رشد آن نسبت به قانون بودجه سال 1392 است. محاسبات انجام شده نشان می‌دهد، سهم سلامت از منابع بودجه عمومی در لایحه سال 1393، 16 درصد است که این سهم با رشد 5درصدی نسبت به قانون سال 1392 روبه‌رو بوده است. در مجموع با توجه به مسایل سیاسی و اقتصادی حاکم بر جامعه و کمبود منابع درآمدی دولت، به نظر می‌رسد دولت تلاش کرده است بخش سلامت را در تخصیص منابع در اولویت قرار دهد.

 

 

 

 

جدول اعتبارات بخش سلامت در لایحه بودجه سال 1393 و رشد آن نسبت به قانون سال 1392

                                                                                                                                                       (میلیون ریال)

شرح دستگاه و برنامه

هزینه از محل درآمد عمومی

درآمد اختصاصی

تملک دارایی از درآمد عمومی

جمع اعتبار سال 1393

رشد لایحه سال 1393 (درصد)

جمع فصل پژوهش

2,177,801

532,969

146،600

2,857,370

11

جمع فصل آموزش

17,185,254

4,161,975

594،015

21,941,244

19

جمع فصل فرهنگ و هنر

7,000

-

3000

10,000

29-

جمع فصل سلامت

128,082,313

115,126,975

9،689،364

252,898,652

24

جمع فصل تأمین اجتماعی

59,863,888

-

1300

59,865,188

63

جمع فصل تربیت بدنی

7,000

-

21،500

28,500

51-

جمع ردیف‌های متفرقه

6,350,000

-

190،000

6,540,000

17-

مجموع اعتبارات بخش سلامت

213,673,256

119,821,919

10،645،779

344,140,954

28

منابع بودجه عمومی دولت (درلایحه)

1,430,117,880

238،010،089

519،870،613

2,187,998,582

7-

سهم سلامت از منابع بودجه عمومی

15

50

2

16

5

اطلاعات مربوط به قانون سال 1392 براساس اطلاعات گزارش شده توسط وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی است.

 

رشد 21 درصدی اعتبارات وزارت بهداشت نسبت به سال گذشته

بر اساس لایحه بودجه، اعتبارات وزارت بهداشت، مشتمل بر اعتبارات ستاد، دانشگاه‌های علوم پزشکی، دستگاه‌های وابسته و متفرقه است. کل اعتبارات این وزارتخانه در لایحه سال 1393، معادل 272,298,000 میلیون ریال است که نسبت به سال گذشته 21 درصد رشد داشته است. بیشترین رشد مربوط به ستاد وزارت بهداشت (45 درصد) و سپس دانشگاه‌ها 33درصد است. سهم دانشگاه‌های علوم پزشکی 66 درصد از کل اعتبار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی است.

اعتبارات متفرقه به رغم کاهش 22 درصدی در مقایسه با رقم سال 1392 همچنان با بودجه‌ریزی عملیاتی و با اصول متعدد بودجه‌ریزی مانند شفافیت و پاسخگویی مغایر است.

رشد حدود 40 درصدی حقوق و مزایا و درمقابل کاهش 4 درصدی ردیف سایر، می‌تواند به دلیل اتخاذ سیاست‌های جدید وزارت بهداشت در حوزه منابع انسانی باشد.

 

 

 

 

 

اعتبارات وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و دستگاه‌های وابسته در لایحه سال 1393 و رشد آن نسبت به قانون سال 1392

دستگاه اصلی

عنوان

لایحه سال 1393

رشد لایحه سال 1393 نسبت به قانون سال 1392

هزینه اختصاصی

تملک دارایی سرمایه‌ای

جمع کل

حقوق و مزایای مستمر

سایر

جمع

حقوق و مزایای مستمر

سایر

جمع

لایحه سال 1393

رشد لایحه سال 1393 نسبت به قانون سال 1392

لایحه سال 1393

رشد لایحه سال 1393 نسبت به قانون سال 1392

لایحه سال 1393

درصد رشد

وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی

اجرای بند ب ماده 34 قانون برنامه پنجم توسعه جمهوری اسلامی ایران

0

56,469

56,469

0

9-

9-

0

0

140

60-

56,609

9-

ستاد وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی

341

3,802

4,143

49

28

29

24,855

56

1,106

35-

30,104

45

جمع کل ردیف‌های وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی

341

60,271

60,612

49

7-

7-

24,885

56

1,246

40-

86,714

4

دانشگاه‌های علوم پزشکی

57,782

23,559

81,341

41

10

30

93,211

41

4,897

27-

179,449

33

دستگاه‌های وابسته

279

1,977

2,256

37

11-

7-

806

29

218

37-

3,280

3-

جمع کل

58,402

85,807

14,209

41

3-

11

118,872

44

6,362

30-

269,443

22

متفرقه ها

0

2,665

2,665

 

20-

20-

0

 

190

45-

2,855

22-

جمع کل با متفرقه‌ها

58,402

88,472

146,874

41

4-

10

118,872

44

6,552

31-

272,298

21

 

 

ترکیب اعتبارات دانشکده‌ها و دانشگاه‌های علوم پزشکی در لایحه بودجه سال 1393

در لایحه بودجه سال 1393، اعتبارات دانشگاه‌‌ها در کل 179،449 میلیارد ریال است. هزینه اختصاصی با اعتبار 93,211 میلیارد ریال، حدود 52 درصد از کل اعتبارات دانشگاه‌ها را به خود اختصاص داده است. اعبتار هزینه‌ای با اعتبار 81،341 میلیارد ریال، 45 درصد از مجموع اعتبارات و تملک دارایی‌های سرمایه‌ای نیز با اعتبار 4،897 میلیارد ریال، تنها 3 درصد را شامل می‌شود که نسبت به سال گذشته 27 درصد کاهش یافته است. ترکیب اعتبارات دانشگاه‌ها حاکی از آن است که بیش از 50 درصد از اعتبارات دانشگاه‌ها مشروط به کسب درآمد توسط بیمارستان‌ها در قالب درآمدهای اختصاصی خواهد بود.

 

رشد اعتبارات دانشکده‌ها و دانشگاه‌های علوم پزشکی در لایحه بودجه سال 1393

اعتبارات هزینه‌ای دانشگاه‌ها ترکیبی از دو عنوان فرعی، فصل «حقوق و مزایا» و فصل «سایر» است. همان‌طور که مشاهده می‌شود بیشترین رشد اعتبارات هزینه‌ای در این حوزه، حقوق و مزایای کارکنان بهداشت و درمان (45 درصد) است که به نظر می‌رسد این رشد نیز ناشی از سیاست‌های جدید وزارت بهداشت در حوزه منابع انسانی باشد.

ترکیب اعتبارات دانشگاه‌ها حاکی از آن است که هزینه اختصاصی دانشگاه‌ها 44 درصد رشد داشته است که 56 درصد آن مربوط به موسسات و مراکز پژوهشی است. این مسأله از این جهت که تمرکز درآمد اختصاصی از بخش بهداشت و درمان به مؤسسات و مراکز پژوهشی انتقال یافته است نقطه قوت به شمار می‌رود.

اعتبارات تملک دارایی سرمایه‌ای دانشگاه‌های علوم پزشکی در لایحه سال 1393 نسبت به قانون سال 1392 به طور کلی کاهش 27 درصدی یافته است که بیشترین میزان کاهش آن مربوط به مراکز و موسسات پژوهشی 61 درصد و کمترین میزان آن با توجه به اهمیت تکمیل پروژه‌های درمانی و بهداشتی در راستای ارتقای دسترسی مردم به خدمات درمانی و بهداشتی مربوط به بخش بهداشت و درمان (20 درصد) است.

 

اعتبارات دانشکده‌ها و دانشگاه‌های علوم پزشکی در لایحه بودجه سال 1393 و رشد آن نسبت به قانون سال 1392

عنوان

اعتبارات هزینه‌ای لایحه سال 1393

رشد لایحه سال 1393 به مصوب سال 1392

هزینه اختصاصی

تملک دارایی سرمایه‌ای

جمع کل

حقوق و مزایای مستمر

سایر

جمع

حقوق و مزایای مستمر

سایر

جمع

لایحه سال 1393

درصد رشد

لایحه سال 1393

درصد رشد

لایحه سال 1393

درصد رشد

اجرای برنامه‌ی آموزشی

9,991

7,409

400,17

25

18

22

2,917

43

579

53-

20,896

19

بهداشت و درمان

47,637

15,692

63,329

45

6

33

90,122

41

4,259

20-

157,710

35

مؤسسات و مراکز پژوهشی

154

458

612

1-

11

8

172

56

59

61-

843

2

جمع کل

57,782

23,559

81,341

41

10

30

93,211

4,897

4,897

27-

179,449

33

 

از مجموع اعتبارات دانشگاه‌های علوم‌ پزشکی، بخش بهداشت و درمان بیشترین سهم (88درصد) و مؤسسات و مراکز پژوهش کمترین سهم را به خود اختصاص داده‌اند. از این میان بخش بهداشت و درمان نیز بیشترین رشد (35 درصد) را نسبت به سال گذشته داشته است. با توجه به توزیع مناسب اعتبارات، انتظار می‌رود سال آینده بخش بهداشت و درمان دانشگاه‌ها چالش‌های مالی کمتری داشته باشد. مراکز پژوهشی هم می‌توانند به استناد ارتباط صنعت و دانشگاه به دنبال جذب منابع بیشتری باشند.

 

اعتبارات ردیف‌های ستادی وزارت بهداشت در لایحه بودجه سال 1393

بخشی از اعتباراتی که در لایحه بودجه سال 1393 برای وزارت بهداشت پیش‌بینی شده است، در قالب ردیف‌های مستقل در اختیار حوزه ستادی وزارت بهداشت قرار گرفته است. در مجموع میزان این اعتبارات 30,104,430 میلیون ریال است و نسبت به قانون سال 1392 حدود 45 درصد رشد داشته که ناشی از رشد 56 درصدی هزینه‌های اختصاصی و رشد 29 درصدی منابع حاصل از هزینه‌های عمومی است.

همچنین میزان حقوق و مزایای ردیف‌های ستادی نسبت به سال گذشته 49 درصد رشد یافته است که می‌تواند به سیاست‌های جدید وزارت بهداشت در حوزه منابع انسانی مرتبط باشد. با توجه به رشد 88 درصدی مازاد درآمد اختصاصی دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی لازم است استراتژی‌های اتخاذ شده برای این رشد مورد بررسی قرار گیرد زیرا اگر این رشد به علت افزایش تعرفه‌های پزشکی باشد؛ می‌تواند این نگرانی را ایجاد کند که سهم مردم از هزینه‌های سلامت بالاتر رود.

همچنین درباره کاهش 54درصدی اعتبار فعالیت‌های آموزشی و دانشجویی، با توجه به عناوین برنامه‌های این ردیف، به نظر می‌رسد یا وزارت بهداشت در نظر دارد درصد پذیرش دانشجویان در مقاطع مختلف خود را کاهش دهد که در این صورت باید درستی این سیاست ارزیابی شود و اگر قصدی برای کاهش ظرفیت پذیرش دانشجو ندارد، انتظار می‌رود با این میزان کاهش در اعتبارات ردیف فوق، کیفیت خدمات آمزوشی و رفاهی دانشجویان دچار آسیب شود و چالش‌هایی در این زمینه وجود آید.

 

اعتبارات ردیف‌های ستادی وزارت بهداشت در لایحه بودجه سال 1393 و رشد آن نسبت به قانون سال 1392

عنوان

لایحه سال 1393

رشد درصد لایحه نسبت به قانون

هزینه اختصاصی

تملک دارایی سرمایه‌ای

جمع کل

حقوق و مزایای مستمر

سایر

جمع

حقوق و مزایای مستمر

سایر

جمع

لایحه سال 1393

درصد رشد

لایحه سال 1393

درصد رشد

لایحه سال 1393

درصد رشد

وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی

222،543

439،643

662،186

47

8

19

855،100

4-

1،096،470

35-

2،613،756

17-

اورژانس استان تهران

118,672

398,266

516,938

54

13

20

0

 

4000

47-

520,938

19

کمک به بیمارستان‌های روانی، مسمومیت‌های دارویی، سوختگی و مناطق محروم و اجرای قانون مجازات خودداری از کمک به مصدومان و رفع مخاطرات جانی و کمک به درمان بیماران نیازمند

0

1,591,000

1,591,000

 

 

40

13,000,000

44

0

 

14,591,000

44

مازاد درآمد اختصاصی دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی

 

 

0

 

 

 

11,000,000

83

0

 

11,000,000

83

پیشگیری از بیماری‌های دهان و دندان کودکان زیر 12 سال

0

26,907

26,907

 

 

0

 

 

0

 

26,907

0

وزارت بهداشت ـ فعالیت‌های ورزشی دانشجویان پزشکی و پیراپزشکی

 

 

 

 

 

 

 

 

3500

50-

3500

50-

وزارت بهداشت ـ فعالیت‌های آموزشی و دانشجویی

0

100,000

100,000

 

54-

54-

 

 

 

 

100,000

54-

وزارت بهداشت ـ امور فناوری و تحقیقات پزشکی

0

757,377

757,377

 

0

0

 

 

 

 

757,377

0

وزارت بهداشت ـ تحقق قطب‌های کشور

 

6,800

6,800

 

0

0

 

 

2500

44-

9300

18-

کمک به هزینه سرانه بیمارستان‌های آموزشی

 

31,517

31,517

 

0

0

 

 

 

 

31,517

0

وزارت بهداشت ـ فعالیت‌های فرهنگی دانشگاه‌های علوم پزشکی

0

30,135

30,135

 

0

0

 

 

 

 

30,135

0

مطالعه هم گروهی ملی ـ جدید

 

10,000

10,000

 

 

 

 

 

 

 

10,000

 

پاداش پایان خدمت هیأت علمی

0

400,000

400,000

 

 

 

 

 

 

 

400,000

 

طب سنتی

0

10,000

10,000

 

 

0

 

 

 

 

10,000

0

جمع کل

341,215

3,801,645

4,142,860

49

28

29

24,855,100

56

1,106,470

35-

30,104,430

45

 

توزیع اعتبارات اجرای بند «ب» ماده (34) قانون برنامه پنجم توسعه در لایحه سال 1393

بر اساس مفاد بند «ب» ماده (34) قانون برنامه پنجم توسعه: «به منظور تحقق شاخص عدالت در سلامت و کاهش سهم هزینه‌های مستقیم مردم، به حداکثر معال سی درصد هزینه‌های سلامت، ایجاد دسترسی عادلانه مردم به خدمات بهداشتی ـ درمانی، کمک به تأمین هزینه‌های تحمل‌ناپذیر درمان، پوشش دارو، درمان بیماران خاص و صعب‌العلاج، تقلیل وابستگی گردش امور واحدهای بهداشتی درمانی به درآمد اختصاصی و کمک به تربیت، تأمین و پایداری نیروی انسانی متخصص مورد نیاز، ده درصد خالص کل وجوه حاصل از اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها علاوه بر اعتبارات بخش سلامت افزوده می‌شود. دولت موظف است این اعتبار را هر سال برآورد و در ردیف خاص در لایحه بودجه ذیل وزارت بهداشت منظور کند.

در مقایسه اعتبار این ردیف در لایحه بودجه سال 1393 با قانون سال 1392، کاهش 9 درصدی نسبت به قانون سال 1392 مشاهد می‌شود. برخی برنامه‌های ذیل این ردیف از یک زاویه نشان دهند تلاش دولت برای اجرای این ماده قانونی است اما برنامه‌های قرار گرفته ذیل این ردیف بند «ب» ماده (34) در اصل وظایف اصلی وزارت بهداشت است که در سال‌های گذشته هم اجرا می‌شد و در لایحه ذیل این بند از قانون برنامه پنجم تجمیع شده‌اند و در واقع اعتبار آن بخشی از اعتبارات خود دستگاه است و نه مازاد بر اعتبارات آن.

همچنین ارتباط برنامه‌هایی از قبیل کمک به شبکه سیما و اجرای سیاست‌های جمعیتی با اهداف این ماده منطبق نیست و باید به این سوال پاسخ داد که با چه توجیهی و برای چه خدمتی وزارت بهداشت به سازمان صدا و سیما باید اعتبار (هرچند اندک) تخصیص دهد؟ در حالی که طبق ماده (37) قانون برنامه پنجم انتظار می‌رود سازمان صداو سیما به دلیل تبلیغ مواد زیان‌آور برای سلامتی باید به وزارت متبوع جریمه پرداخت کند.

توزیع اعتبارات اجرای بند «ب» ماده (34) قانون برنامه پنجم توسعه در لایحه سال 1393 و رشد آن نسبت به قانون سال 1392

عنوان

لایحه سال 1393

رشد لایحه سال 1393 به سال 1392

درآمد اختصاصی

تملک دارایی سرمایه‌ای

جمع کل

حقوق و مزایای مستمر

سایر

جمع

حقوق و مزایای مستمر

سایر

جمع

لایحه سال 1393

درصد رشد

لایحه سال 1393

درصد رشد

لایحه سال 1393

درصد رشد

اجرای بند «ب» ماده (34) قانون برنامه پنجم توسعه جمهوری اسلامی ایران

0

41,160

41,160

 

0

0

 

 

140,000

60-

 

54-

اجرای برنامه پزشک خانواده

0

20,270,000

20,270,000

 

0

0

 

 

 

 

 

0

ایجاد دسترسی عادلانه مردم به خدمات بهداشتی و درمانی و کمک به شبکه سیما

0

2,292,000

2,292,000

 

33

33

 

 

 

 

 

33

کمک به تأمین هزینه‌های تحمل ناپذیر درمان

0

257,915

257,915

 

40

40

 

 

 

 

 

40

یارانه دارو و شیرخشک

0

5,812,000

5,812,000

 

45

45

 

 

 

 

 

45

درمان بیماران خاص و صعب‌العلاج، کمک به مجمع خیرین سلامت، زنجیره امید، بیمارستان محکم و موسسه محک

0

2,085,413

2,085,413

 

0

0

 

 

 

 

 

0

کمک به تربیت، تأمین و پایداری نیروی انسانی متخصص مورد نیاز

0

1,350,751

1,350,751

 

1-

1-

 

 

 

 

 

1-

کمک به اجرای سیاست‌های جمعیتی کشور

 

6,000,000

6,000,000

 

 

 

 

 

 

 

 

57-

مابه التفاوت نرخ ارز واردات داروهای ساخته شده و مواد اولیه دارو

 

18,360,000

18,360,000

 

 

 

 

 

 

 

 

0

جمع کل

0

56,469,239

56,469,239

0

9-

9-

0

0

140,000

60-

56,609,239

9-

 

اعتبارات دستگاه‌های وابسته به وزارت بهداشت

از مجموعه اعتبارات وزارت بهداشت بخشی از اعتبارات به دستگاه‌های وابسته وزارت بهداشت، تخصیص داده می‌شود که نسبته به سال گذشته دو درصد افزایش یافته است. از این میان، سازمان انتقال خون بیشترین سهم و شرکت پالایش و پژوهش خون پایین‌ترین سهم از کل اعتبارات دستگاه‌های وابسته را به خود اختصاص داده است. اعتبارات شرکت پالایش و پژوهش خون کاهش چشمگیری معادل 95 درصد داشته است. از بین این دستگاه‌ها، صندوق رفاه دانشجویان (28درصد) و مؤسسه آموزش و پژوهش طب انتقال خون (29درصد) رشد نسبتاً خوبی داشته‌اند. اعتبارات مرکز تحقیقات حلال که در سال 1392 ذیل ردیف متفرقه بوده در لایحه سال 1393 در ردیف اصلی قرار گرفته است.

اعتبارات دستگاه‌های وابسته به وزارت بهداشت در لایحه سال 1393 و رشد آن نسبت به قانون سال 1392               (میلیون ریال)

عنوان

لایحه سال 1393

هزینه اختصاصی

تملک دارایی سرمایه‌ای

جمع کل

حقوق و مزایای مستمر

سایر

جمع

قانون سال 1392

لایحه سال 1393

درصد رشد

قانون سال 1392

لایحه سال 1393

درصد رشد

قانون سال 1392

لایحه سال 1393

درصد رشد

وزارت بهداشت، صندوق رفاه دانشجویان

6,131

173,998

180,129

400,000

540,000

35

1000

1000

0

562,667

721,129

28

هیأت امنای صرفه‌جویی ارزی در معالجه بیماران

0

200,000

200,000

0

0

 

0

 

 

389,009

200,000

49-

بنیاد امور بیماری‌های خاص «هموفیلی، تالاسمی، دیالیزی، سرطانی و ام. اس. بیدرمولایزیس، بلوزا و سلیاک» (کمک)

0

346,858

346,858

0

 

 

0

 

 

330,341

346,858

5

سازمان غذا و دارو

63,266

110,097

173,363

0

160,000

 

20,000

20,000

0

313,685

353,363

13

سازمان غذا و داروـ مرکز تحقیقات حلال

0

10,000

10,000

 

 

 

5000

2500

50-

15,000

12,500

17-

سازمان انتقال خون ایران

37,000

837,603

837,603

0

 

 

180,000

149,400

17-

1,015,753

1,024,003

1

مؤسسه آموز و پژوهش طب انتقال خون

31,158

18,664

49,822

5000

5000

0

0

0

 

42,463

54,822

29

شرکت پالایش و پژوهش خون

 

 

0

0

 

 

30,000

1500

95-

30,000

1500

95-

انستیتو پاستور ایران

141,288

279,883

421,171

218,000

261,250

20

108,500

43,200

60-

684,356

725,621

6

مجموع

278,843

1,977,103

2,255,946

623,000

966,250

55

344,500

217,600

37-

3,383,274

3,439,796

2

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

جدول اعتبارات فصل بهداشت و سلامت لایحه بودجه سال 1393 و رشد آن نسبت به قانون بودجه سال 1392

عنوان

هزینه‌ای قانون 1392

هزینه‌ای لایحه 1393

درصد رشد هزینه‌ای

تملک دارایی قانون 1392

تملک دارایی لایحه 1393

درصد رشد تملک دارایی

جمع کل قانون 1392

جمع کل لایحه 1393

درصد رشد جمع کل

برنامه خدمات دارویی

35،988،377

44,960,185

25

0

0

 

35،988،377

44,960,185

25

برنامه خدمات بهداشتی

386,912

612,039

58

320,012

574,208

79

706,924

1,186,247

68

برنامه خدمات درمانی

85,660,344

118,660,053

39

12,523,765

9,054,938

28-

98,184,109

127,714,991

30

برنامه امنیت غذا و تغذیه

967,995

1,382,810

43

0

0

 

967,995

1,382,810

43

برنامه کنترل جمعیت و تنظیم خانواده

133,380

-

 

0

0

 

133,380

-

 

برنامه پژوهش کاربردی

6,810

10,000

47

0

0

 

6,810

10,000

47

برنامه بیماری‌های خاص (هموفیلی، تالاسمی، دیالیزی، سرطانی، ام‌اس)

2,481,635

4,646,858

87

0

0

 

2,481,635

4,646,858

87

برنامه تهیه خون و فرآورده‌های خونی سالم

1,318,230

1,980,719

50

0

0

 

1,318,230

1,980,719

50

برنامه فوریت‌های پزشکی پیش‌بیمارستانی

2,890,780

4,318,774

49

0

0

 

2,890,780

4,318,774

49

برنامه خدمات سلامت شهری

33,363,492

37,896,831

14

0

0

 

33,363,492

37,896,831

14

برنامه خدمات سلامت روستاییان

14,057,559

17,888,815

27

0

0

 

14,057,559

17,888,815

27

برنامه مدیریت بیماری‌ها

208,718

27,8,546

33

0

0

 

208,718

27,8,546

33

برنامه ساختمان ها و تجهیزات

0

0

0

98,811

51,718

48-

98,811

51,718

48-

برنامه پرداخت دیون و بازخریدکارکنان

1709

3058

79

0

0

 

1709

3058

79

برنامه درمان بیماران سوختگی

181,801

350,000

93

0

0

 

181,801

350,000

93

برنامه درمان بیماران روانی

149,395

350,000

134

0

0

 

149,395

350,000

134

برنامه درمان بیماران نیازمند

298,725

331,525

11

0

0

 

298,725

331,525

11

برنامه درمان مصدومین اورژانس (غیرترافیکی)

231,060

444,166

92

0

0

 

231,060

444,166

92

برنامه اداره بیمارستان‌های مناطق محروم

433,775

291,000

33-

0

0

 

433,775

291,000

33-

برنامه راهبری خدمات بهداشتی

739,307

756,907

2

0

0

 

739,307

756,907

2

برنامه راهبری خدمات دارویی

582,891

52,000

91-

0

0

 

582,891

52,000

91-

برنامه راهبری امنیت غذا و تغذیه

10,190

52,300

413

0

0

 

10,190

52,300

413

برنامه راهبری مدیریت بیماری‌ها

71,980

100,000

39

0

0

 

71,980

100,000

39

برنامه پیشگیری و کنترل بیماری‌های نوید و بازپدید

46,680

99,490

113

0

0

 

46,680

99,490

113

برنامه راهبری خدمات درمانی

587,443

1,023,138

74

0

0

 

587,443

1,023,138

74

برنامه واگذاری خدمات سلامت به بخش غیردولتی

2,314,581

247,356

7

0

0

 

231,581

247,356

7

برنامه تهیه و تأمین پلاسما

68,669

50,836

26-

0

0

 

68,669

50,836

26-

برنامه مدیریت بحران در حوادث غیر مترقبه

81,219

136,910

69

0

0

 

81,219

136,910

69

برنامه بیمه محصولات خونی

8500

8500

0

0

0

 

8500

8500

0

برنامه ارتقای شاخص‌های سلامت خانواده

14,000,000

6,199,972

56-

0

0

 

14,000,000

6,199,972

56-

فصل بهداشت و سلامت

195,189,157

243,132,788

25

12,942,588

9,680,846

25-

208,131,745

252,813,652

21

 

شماره مجله : 34
ارسال نظر
نام :
پست الکترونیکی :
وب سایت :
متن :
عدد داخل کادر را وارد نمایید :
فایل word وجود ندارد         فایل pdf وجود ندارد

بازگشت به ليست اخبار

فرم اشتراک ماهانه

آرشیو اخبار

انتقادها و پیشنهادها

همه حقوق این سامانه به ماهنامه صنعت درمان تعلق دارد. بهره برداری و انتشار مطالب با ذکر منبع مجاز است.
طراحی سایت و بهینه سازی توسط اروپل