بودجه بهداشت، رتبه چهارم در تخصیص منابع
سلامت در اولویت برنامههای دولت قرار گرفت
مجموع اعتبارات فصل بهداشت و سلامت (شامل 47 برنامه) در لایحه بودجه سال 1393 مبلغ 252,898,652 میلیون ریال (حدود 25 هزار میلیارد تومان) که نسبت به قانون بودجه سال 1392 رشد 24 درصدی داشته است؛ البته این بودجه باید به تصویب شورای نگهبان هم برسد. بر اساس گفته احمد آریایینژاد، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس [زمان تدوین این گزارش] این لایحه دو بار برای تصویب به شورای نگهبان فرستاده شده اما هنوز تصویب نشده است.
اعتبارات وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مشتمل بر اعتبارات ستاد، دانشگاههای علوم پزشکی، دستگاههای وابسته و متفرقه معادل 272,298,000 میلیون ریال (حدود 27 هزار میلیارد تومان) پیشبینی شده که نسبت به رقم مصوب سال گذشته 21 درصد رشد داشته است. بیشترین رشد مربوط به ستاد وزارت بهداشت (45درصد) و سپس دانشگاهها (33درصد) است. به طوری که سهم دانشگاههای علوم پزشکی 66 درصد از کل اعتبار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی است.
علیرغم اهمیت اجرایی شدن مفاد بند «ب» ماده (34) قانون برنامه پنجم توسعه، اعتبار این بند به میزان 9 درصد کاهش یافته است.
9 درصد از اعتبارات پیشبینی شده از محل منابع عمومی دولت بر اساس مفاد لایحه بودجه سال 1393 صرف برنامههای ذیل فصل بهداشت و سلامت خواهد شد. از این منظر، فصل بهداشت و سلامت در میان 21 فصل پیشبینی شده در لایحه بودجه سال 1393، در رتبه چهارم قرار گرفته است که این امر میتواند بیانگر این باشد که دولت بخش سلامت را در اولویت برنامههای خود قرار داده است.
اعتبارات پیشبینی شده برای اجرای بند «ب» ماده (34) قانون برنامه پنجم، با توجه به گنجانده نشدن شیوه اجرای قانون هدفمندی یارانهها در لایحه بودجه سال 1393، میزان منابع حاصل از آن، جنبه صوری پیدا کرده است. بر اساس مفاد بند مذکور، اعتبار اختصاص یافته به این بند برای تحقق شاخص عدالت در سلامت و کاهش سهم هزینههای مستقیم مردم باشد، در حالی که در لایحه سال 1393 اعتباراتی از این محل به برخی امور (همچون کمک به اجرای سیاستهای جمعیتی کشور) اختصاص پیدا کرده است، که ارتباطی با این هدف ندارند.
درمان در اولویت است نه بهداشت
اگرچه با شیوه کنونی بودجهنویسی، برآورد دقیق اعتبارات اختصاص یافته به برنامههای بهداشتی، درمانی و دارویی امکانپذیر نیست، ولی محاسبات تقریبی نشان میدهند، سهم اعتبارات بهداشتی، درمانی و دارویی از کل اعتبارات فصل بهداشت و سلامت در لایحه سال 1393 به ترتیب 27، 54 و 18 درصد است. این در حالی است که سهم هر یک از این برنامهها در قانون بودجه سال گذشته، 32، 48 و 18 درصد بوده است. در یک نگاه کلی میتوان گفت نه تنها سهم حوزه بهداشت کمتر از درمان است، بلکه سهم برنامههای بهداشتی از کل اعتبار فصل بهداشت و سلامت نسبت به سال گذشته، کاهش یافته است.
در این گزارش به بررسی اعتبارات بخش سلامت، اعتبارات فصل سلامت و اعتبارات وزارت بهداشت و آموزش پزشکی و دستگاههای وابسته در راستای تحقق اهداف برنامه پنجم توسعه اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی پرداخته شده است. با توجه به در دسترس نبودن قانون بودجه سال 1392، برای بررسی عمیقتر اعتبارات سال جاری از اطلاعات گزارش شده وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی استفاده شده است.
رشد 28 درصدی بودجه سلامت اعتبارات سلامت در بودجه بخشهای دیگر
اعتبارات مالی بخش سلامت، تنها اعتبار فصل بهداشت و سلامت نیست؛ به بیان دیگر، برخی هزینهها در سایر فصول پیشبینی شده است که با توجه به ماهیتشان میتوان آنها را در اعتبار بخش سلامت منظور کرد. برای مثال در فصل رفاه تأمین اجتماعی، برخی برنامهها همچون برنامه بیمه کارکنان دولت، برنامه حمایت بیمههای درمان، برنامهی بیمه خدمات درمانی و .... برنامههایی هستند که نهایتاً به بخش سلامت هزینهبر میشوند.
با این توصیف، مجموع اعتبارات بخش سلامت در لایحه بودجه سال 1393 نسبت به قانون بودجه سال 1392 بیش از 28 درصد رشد داشته است. شاخص مهم دیگر در این ارتباط، سهم سلامت از منابع بودجه عمومی در لایحه بودجه سال 1393 و رشد آن نسبت به قانون بودجه سال 1392 است. محاسبات انجام شده نشان میدهد، سهم سلامت از منابع بودجه عمومی در لایحه سال 1393، 16 درصد است که این سهم با رشد 5درصدی نسبت به قانون سال 1392 روبهرو بوده است. در مجموع با توجه به مسایل سیاسی و اقتصادی حاکم بر جامعه و کمبود منابع درآمدی دولت، به نظر میرسد دولت تلاش کرده است بخش سلامت را در تخصیص منابع در اولویت قرار دهد.
جدول اعتبارات بخش سلامت در لایحه بودجه سال 1393 و رشد آن نسبت به قانون سال 1392
(میلیون ریال)
شرح دستگاه و برنامه | هزینه از محل درآمد عمومی | درآمد اختصاصی | تملک دارایی از درآمد عمومی | جمع اعتبار سال 1393 | رشد لایحه سال 1393 (درصد) |
جمع فصل پژوهش | 2,177,801 | 532,969 | 146،600 | 2,857,370 | 11 |
جمع فصل آموزش | 17,185,254 | 4,161,975 | 594،015 | 21,941,244 | 19 |
جمع فصل فرهنگ و هنر | 7,000 | - | 3000 | 10,000 | 29- |
جمع فصل سلامت | 128,082,313 | 115,126,975 | 9،689،364 | 252,898,652 | 24 |
جمع فصل تأمین اجتماعی | 59,863,888 | - | 1300 | 59,865,188 | 63 |
جمع فصل تربیت بدنی | 7,000 | - | 21،500 | 28,500 | 51- |
جمع ردیفهای متفرقه | 6,350,000 | - | 190،000 | 6,540,000 | 17- |
مجموع اعتبارات بخش سلامت | 213,673,256 | 119,821,919 | 10،645،779 | 344,140,954 | 28 |
منابع بودجه عمومی دولت (درلایحه) | 1,430,117,880 | 238،010،089 | 519،870،613 | 2,187,998,582 | 7- |
سهم سلامت از منابع بودجه عمومی | 15 | 50 | 2 | 16 | 5 |
اطلاعات مربوط به قانون سال 1392 براساس اطلاعات گزارش شده توسط وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی است.
رشد 21 درصدی اعتبارات وزارت بهداشت نسبت به سال گذشته
بر اساس لایحه بودجه، اعتبارات وزارت بهداشت، مشتمل بر اعتبارات ستاد، دانشگاههای علوم پزشکی، دستگاههای وابسته و متفرقه است. کل اعتبارات این وزارتخانه در لایحه سال 1393، معادل 272,298,000 میلیون ریال است که نسبت به سال گذشته 21 درصد رشد داشته است. بیشترین رشد مربوط به ستاد وزارت بهداشت (45 درصد) و سپس دانشگاهها 33درصد است. سهم دانشگاههای علوم پزشکی 66 درصد از کل اعتبار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی است.
اعتبارات متفرقه به رغم کاهش 22 درصدی در مقایسه با رقم سال 1392 همچنان با بودجهریزی عملیاتی و با اصول متعدد بودجهریزی مانند شفافیت و پاسخگویی مغایر است.
رشد حدود 40 درصدی حقوق و مزایا و درمقابل کاهش 4 درصدی ردیف سایر، میتواند به دلیل اتخاذ سیاستهای جدید وزارت بهداشت در حوزه منابع انسانی باشد.
اعتبارات وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و دستگاههای وابسته در لایحه سال 1393 و رشد آن نسبت به قانون سال 1392
دستگاه اصلی | عنوان | لایحه سال 1393 | رشد لایحه سال 1393 نسبت به قانون سال 1392 | هزینه اختصاصی | تملک دارایی سرمایهای | جمع کل | |||||||
حقوق و مزایای مستمر | سایر | جمع | حقوق و مزایای مستمر | سایر | جمع | لایحه سال 1393 | رشد لایحه سال 1393 نسبت به قانون سال 1392 | لایحه سال 1393 | رشد لایحه سال 1393 نسبت به قانون سال 1392 | لایحه سال 1393 | درصد رشد | ||
وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی | اجرای بند ب ماده 34 قانون برنامه پنجم توسعه جمهوری اسلامی ایران | 0 | 56,469 | 56,469 | 0 | 9- | 9- | 0 | 0 | 140 | 60- | 56,609 | 9- |
ستاد وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی | 341 | 3,802 | 4,143 | 49 | 28 | 29 | 24,855 | 56 | 1,106 | 35- | 30,104 | 45 | |
جمع کل ردیفهای وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی | 341 | 60,271 | 60,612 | 49 | 7- | 7- | 24,885 | 56 | 1,246 | 40- | 86,714 | 4 | |
دانشگاههای علوم پزشکی | 57,782 | 23,559 | 81,341 | 41 | 10 | 30 | 93,211 | 41 | 4,897 | 27- | 179,449 | 33 | |
دستگاههای وابسته | 279 | 1,977 | 2,256 | 37 | 11- | 7- | 806 | 29 | 218 | 37- | 3,280 | 3- | |
جمع کل | 58,402 | 85,807 | 14,209 | 41 | 3- | 11 | 118,872 | 44 | 6,362 | 30- | 269,443 | 22 | |
متفرقه ها | 0 | 2,665 | 2,665 |
| 20- | 20- | 0 |
| 190 | 45- | 2,855 | 22- | |
جمع کل با متفرقهها | 58,402 | 88,472 | 146,874 | 41 | 4- | 10 | 118,872 | 44 | 6,552 | 31- | 272,298 | 21 |
ترکیب اعتبارات دانشکدهها و دانشگاههای علوم پزشکی در لایحه بودجه سال 1393
در لایحه بودجه سال 1393، اعتبارات دانشگاهها در کل 179،449 میلیارد ریال است. هزینه اختصاصی با اعتبار 93,211 میلیارد ریال، حدود 52 درصد از کل اعتبارات دانشگاهها را به خود اختصاص داده است. اعبتار هزینهای با اعتبار 81،341 میلیارد ریال، 45 درصد از مجموع اعتبارات و تملک داراییهای سرمایهای نیز با اعتبار 4،897 میلیارد ریال، تنها 3 درصد را شامل میشود که نسبت به سال گذشته 27 درصد کاهش یافته است. ترکیب اعتبارات دانشگاهها حاکی از آن است که بیش از 50 درصد از اعتبارات دانشگاهها مشروط به کسب درآمد توسط بیمارستانها در قالب درآمدهای اختصاصی خواهد بود.
رشد اعتبارات دانشکدهها و دانشگاههای علوم پزشکی در لایحه بودجه سال 1393
اعتبارات هزینهای دانشگاهها ترکیبی از دو عنوان فرعی، فصل «حقوق و مزایا» و فصل «سایر» است. همانطور که مشاهده میشود بیشترین رشد اعتبارات هزینهای در این حوزه، حقوق و مزایای کارکنان بهداشت و درمان (45 درصد) است که به نظر میرسد این رشد نیز ناشی از سیاستهای جدید وزارت بهداشت در حوزه منابع انسانی باشد.
ترکیب اعتبارات دانشگاهها حاکی از آن است که هزینه اختصاصی دانشگاهها 44 درصد رشد داشته است که 56 درصد آن مربوط به موسسات و مراکز پژوهشی است. این مسأله از این جهت که تمرکز درآمد اختصاصی از بخش بهداشت و درمان به مؤسسات و مراکز پژوهشی انتقال یافته است نقطه قوت به شمار میرود.
اعتبارات تملک دارایی سرمایهای دانشگاههای علوم پزشکی در لایحه سال 1393 نسبت به قانون سال 1392 به طور کلی کاهش 27 درصدی یافته است که بیشترین میزان کاهش آن مربوط به مراکز و موسسات پژوهشی 61 درصد و کمترین میزان آن با توجه به اهمیت تکمیل پروژههای درمانی و بهداشتی در راستای ارتقای دسترسی مردم به خدمات درمانی و بهداشتی مربوط به بخش بهداشت و درمان (20 درصد) است.
اعتبارات دانشکدهها و دانشگاههای علوم پزشکی در لایحه بودجه سال 1393 و رشد آن نسبت به قانون سال 1392
عنوان | اعتبارات هزینهای لایحه سال 1393 | رشد لایحه سال 1393 به مصوب سال 1392 | هزینه اختصاصی | تملک دارایی سرمایهای | جمع کل | |||||||
حقوق و مزایای مستمر | سایر | جمع | حقوق و مزایای مستمر | سایر | جمع | لایحه سال 1393 | درصد رشد | لایحه سال 1393 | درصد رشد | لایحه سال 1393 | درصد رشد | |
اجرای برنامهی آموزشی | 9,991 | 7,409 | 400,17 | 25 | 18 | 22 | 2,917 | 43 | 579 | 53- | 20,896 | 19 |
بهداشت و درمان | 47,637 | 15,692 | 63,329 | 45 | 6 | 33 | 90,122 | 41 | 4,259 | 20- | 157,710 | 35 |
مؤسسات و مراکز پژوهشی | 154 | 458 | 612 | 1- | 11 | 8 | 172 | 56 | 59 | 61- | 843 | 2 |
جمع کل | 57,782 | 23,559 | 81,341 | 41 | 10 | 30 | 93,211 | 4,897 | 4,897 | 27- | 179,449 | 33 |
از مجموع اعتبارات دانشگاههای علوم پزشکی، بخش بهداشت و درمان بیشترین سهم (88درصد) و مؤسسات و مراکز پژوهش کمترین سهم را به خود اختصاص دادهاند. از این میان بخش بهداشت و درمان نیز بیشترین رشد (35 درصد) را نسبت به سال گذشته داشته است. با توجه به توزیع مناسب اعتبارات، انتظار میرود سال آینده بخش بهداشت و درمان دانشگاهها چالشهای مالی کمتری داشته باشد. مراکز پژوهشی هم میتوانند به استناد ارتباط صنعت و دانشگاه به دنبال جذب منابع بیشتری باشند.
اعتبارات ردیفهای ستادی وزارت بهداشت در لایحه بودجه سال 1393
بخشی از اعتباراتی که در لایحه بودجه سال 1393 برای وزارت بهداشت پیشبینی شده است، در قالب ردیفهای مستقل در اختیار حوزه ستادی وزارت بهداشت قرار گرفته است. در مجموع میزان این اعتبارات 30,104,430 میلیون ریال است و نسبت به قانون سال 1392 حدود 45 درصد رشد داشته که ناشی از رشد 56 درصدی هزینههای اختصاصی و رشد 29 درصدی منابع حاصل از هزینههای عمومی است.
همچنین میزان حقوق و مزایای ردیفهای ستادی نسبت به سال گذشته 49 درصد رشد یافته است که میتواند به سیاستهای جدید وزارت بهداشت در حوزه منابع انسانی مرتبط باشد. با توجه به رشد 88 درصدی مازاد درآمد اختصاصی دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی لازم است استراتژیهای اتخاذ شده برای این رشد مورد بررسی قرار گیرد زیرا اگر این رشد به علت افزایش تعرفههای پزشکی باشد؛ میتواند این نگرانی را ایجاد کند که سهم مردم از هزینههای سلامت بالاتر رود.
همچنین درباره کاهش 54درصدی اعتبار فعالیتهای آموزشی و دانشجویی، با توجه به عناوین برنامههای این ردیف، به نظر میرسد یا وزارت بهداشت در نظر دارد درصد پذیرش دانشجویان در مقاطع مختلف خود را کاهش دهد که در این صورت باید درستی این سیاست ارزیابی شود و اگر قصدی برای کاهش ظرفیت پذیرش دانشجو ندارد، انتظار میرود با این میزان کاهش در اعتبارات ردیف فوق، کیفیت خدمات آمزوشی و رفاهی دانشجویان دچار آسیب شود و چالشهایی در این زمینه وجود آید.
اعتبارات ردیفهای ستادی وزارت بهداشت در لایحه بودجه سال 1393 و رشد آن نسبت به قانون سال 1392
عنوان | لایحه سال 1393 | رشد درصد لایحه نسبت به قانون | هزینه اختصاصی | تملک دارایی سرمایهای | جمع کل | |||||||
حقوق و مزایای مستمر | سایر | جمع | حقوق و مزایای مستمر | سایر | جمع | لایحه سال 1393 | درصد رشد | لایحه سال 1393 | درصد رشد | لایحه سال 1393 | درصد رشد | |
وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی | 222،543 | 439،643 | 662،186 | 47 | 8 | 19 | 855،100 | 4- | 1،096،470 | 35- | 2،613،756 | 17- |
اورژانس استان تهران | 118,672 | 398,266 | 516,938 | 54 | 13 | 20 | 0 |
| 4000 | 47- | 520,938 | 19 |
کمک به بیمارستانهای روانی، مسمومیتهای دارویی، سوختگی و مناطق محروم و اجرای قانون مجازات خودداری از کمک به مصدومان و رفع مخاطرات جانی و کمک به درمان بیماران نیازمند | 0 | 1,591,000 | 1,591,000 |
|
| 40 | 13,000,000 | 44 | 0 |
| 14,591,000 | 44 |
مازاد درآمد اختصاصی دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی |
|
| 0 |
|
|
| 11,000,000 | 83 | 0 |
| 11,000,000 | 83 |
پیشگیری از بیماریهای دهان و دندان کودکان زیر 12 سال | 0 | 26,907 | 26,907 |
|
| 0 |
|
| 0 |
| 26,907 | 0 |
وزارت بهداشت ـ فعالیتهای ورزشی دانشجویان پزشکی و پیراپزشکی |
|
|
|
|
|
|
|
| 3500 | 50- | 3500 | 50- |
وزارت بهداشت ـ فعالیتهای آموزشی و دانشجویی | 0 | 100,000 | 100,000 |
| 54- | 54- |
|
|
|
| 100,000 | 54- |
وزارت بهداشت ـ امور فناوری و تحقیقات پزشکی | 0 | 757,377 | 757,377 |
| 0 | 0 |
|
|
|
| 757,377 | 0 |
وزارت بهداشت ـ تحقق قطبهای کشور |
| 6,800 | 6,800 |
| 0 | 0 |
|
| 2500 | 44- | 9300 | 18- |
کمک به هزینه سرانه بیمارستانهای آموزشی |
| 31,517 | 31,517 |
| 0 | 0 |
|
|
|
| 31,517 | 0 |
وزارت بهداشت ـ فعالیتهای فرهنگی دانشگاههای علوم پزشکی | 0 | 30,135 | 30,135 |
| 0 | 0 |
|
|
|
| 30,135 | 0 |
مطالعه هم گروهی ملی ـ جدید |
| 10,000 | 10,000 |
|
|
|
|
|
|
| 10,000 |
|
پاداش پایان خدمت هیأت علمی | 0 | 400,000 | 400,000 |
|
|
|
|
|
|
| 400,000 |
|
طب سنتی | 0 | 10,000 | 10,000 |
|
| 0 |
|
|
|
| 10,000 | 0 |
جمع کل | 341,215 | 3,801,645 | 4,142,860 | 49 | 28 | 29 | 24,855,100 | 56 | 1,106,470 | 35- | 30,104,430 | 45 |
توزیع اعتبارات اجرای بند «ب» ماده (34) قانون برنامه پنجم توسعه در لایحه سال 1393
بر اساس مفاد بند «ب» ماده (34) قانون برنامه پنجم توسعه: «به منظور تحقق شاخص عدالت در سلامت و کاهش سهم هزینههای مستقیم مردم، به حداکثر معال سی درصد هزینههای سلامت، ایجاد دسترسی عادلانه مردم به خدمات بهداشتی ـ درمانی، کمک به تأمین هزینههای تحملناپذیر درمان، پوشش دارو، درمان بیماران خاص و صعبالعلاج، تقلیل وابستگی گردش امور واحدهای بهداشتی درمانی به درآمد اختصاصی و کمک به تربیت، تأمین و پایداری نیروی انسانی متخصص مورد نیاز، ده درصد خالص کل وجوه حاصل از اجرای قانون هدفمند کردن یارانهها علاوه بر اعتبارات بخش سلامت افزوده میشود. دولت موظف است این اعتبار را هر سال برآورد و در ردیف خاص در لایحه بودجه ذیل وزارت بهداشت منظور کند.
در مقایسه اعتبار این ردیف در لایحه بودجه سال 1393 با قانون سال 1392، کاهش 9 درصدی نسبت به قانون سال 1392 مشاهد میشود. برخی برنامههای ذیل این ردیف از یک زاویه نشان دهند تلاش دولت برای اجرای این ماده قانونی است اما برنامههای قرار گرفته ذیل این ردیف بند «ب» ماده (34) در اصل وظایف اصلی وزارت بهداشت است که در سالهای گذشته هم اجرا میشد و در لایحه ذیل این بند از قانون برنامه پنجم تجمیع شدهاند و در واقع اعتبار آن بخشی از اعتبارات خود دستگاه است و نه مازاد بر اعتبارات آن.
همچنین ارتباط برنامههایی از قبیل کمک به شبکه سیما و اجرای سیاستهای جمعیتی با اهداف این ماده منطبق نیست و باید به این سوال پاسخ داد که با چه توجیهی و برای چه خدمتی وزارت بهداشت به سازمان صدا و سیما باید اعتبار (هرچند اندک) تخصیص دهد؟ در حالی که طبق ماده (37) قانون برنامه پنجم انتظار میرود سازمان صداو سیما به دلیل تبلیغ مواد زیانآور برای سلامتی باید به وزارت متبوع جریمه پرداخت کند.
توزیع اعتبارات اجرای بند «ب» ماده (34) قانون برنامه پنجم توسعه در لایحه سال 1393 و رشد آن نسبت به قانون سال 1392
عنوان | لایحه سال 1393 | رشد لایحه سال 1393 به سال 1392 | درآمد اختصاصی | تملک دارایی سرمایهای | جمع کل | |||||||
حقوق و مزایای مستمر | سایر | جمع | حقوق و مزایای مستمر | سایر | جمع | لایحه سال 1393 | درصد رشد | لایحه سال 1393 | درصد رشد | لایحه سال 1393 | درصد رشد | |
اجرای بند «ب» ماده (34) قانون برنامه پنجم توسعه جمهوری اسلامی ایران | 0 | 41,160 | 41,160 |
| 0 | 0 |
|
| 140,000 | 60- |
| 54- |
اجرای برنامه پزشک خانواده | 0 | 20,270,000 | 20,270,000 |
| 0 | 0 |
|
|
|
|
| 0 |
ایجاد دسترسی عادلانه مردم به خدمات بهداشتی و درمانی و کمک به شبکه سیما | 0 | 2,292,000 | 2,292,000 |
| 33 | 33 |
|
|
|
|
| 33 |
کمک به تأمین هزینههای تحمل ناپذیر درمان | 0 | 257,915 | 257,915 |
| 40 | 40 |
|
|
|
|
| 40 |
یارانه دارو و شیرخشک | 0 | 5,812,000 | 5,812,000 |
| 45 | 45 |
|
|
|
|
| 45 |
درمان بیماران خاص و صعبالعلاج، کمک به مجمع خیرین سلامت، زنجیره امید، بیمارستان محکم و موسسه محک | 0 | 2,085,413 | 2,085,413 |
| 0 | 0 |
|
|
|
|
| 0 |
کمک به تربیت، تأمین و پایداری نیروی انسانی متخصص مورد نیاز | 0 | 1,350,751 | 1,350,751 |
| 1- | 1- |
|
|
|
|
| 1- |
کمک به اجرای سیاستهای جمعیتی کشور |
| 6,000,000 | 6,000,000 |
|
|
|
|
|
|
|
| 57- |
مابه التفاوت نرخ ارز واردات داروهای ساخته شده و مواد اولیه دارو |
| 18,360,000 | 18,360,000 |
|
|
|
|
|
|
|
| 0 |
جمع کل | 0 | 56,469,239 | 56,469,239 | 0 | 9- | 9- | 0 | 0 | 140,000 | 60- | 56,609,239 | 9- |
اعتبارات دستگاههای وابسته به وزارت بهداشت
از مجموعه اعتبارات وزارت بهداشت بخشی از اعتبارات به دستگاههای وابسته وزارت بهداشت، تخصیص داده میشود که نسبته به سال گذشته دو درصد افزایش یافته است. از این میان، سازمان انتقال خون بیشترین سهم و شرکت پالایش و پژوهش خون پایینترین سهم از کل اعتبارات دستگاههای وابسته را به خود اختصاص داده است. اعتبارات شرکت پالایش و پژوهش خون کاهش چشمگیری معادل 95 درصد داشته است. از بین این دستگاهها، صندوق رفاه دانشجویان (28درصد) و مؤسسه آموزش و پژوهش طب انتقال خون (29درصد) رشد نسبتاً خوبی داشتهاند. اعتبارات مرکز تحقیقات حلال که در سال 1392 ذیل ردیف متفرقه بوده در لایحه سال 1393 در ردیف اصلی قرار گرفته است.
اعتبارات دستگاههای وابسته به وزارت بهداشت در لایحه سال 1393 و رشد آن نسبت به قانون سال 1392 (میلیون ریال)
عنوان | لایحه سال 1393 | هزینه اختصاصی | تملک دارایی سرمایهای | جمع کل | ||||||||
حقوق و مزایای مستمر | سایر | جمع | قانون سال 1392 | لایحه سال 1393 | درصد رشد | قانون سال 1392 | لایحه سال 1393 | درصد رشد | قانون سال 1392 | لایحه سال 1393 | درصد رشد | |
وزارت بهداشت، صندوق رفاه دانشجویان | 6,131 | 173,998 | 180,129 | 400,000 | 540,000 | 35 | 1000 | 1000 | 0 | 562,667 | 721,129 | 28 |
هیأت امنای صرفهجویی ارزی در معالجه بیماران | 0 | 200,000 | 200,000 | 0 | 0 |
| 0 |
|
| 389,009 | 200,000 | 49- |
بنیاد امور بیماریهای خاص «هموفیلی، تالاسمی، دیالیزی، سرطانی و ام. اس. بیدرمولایزیس، بلوزا و سلیاک» (کمک) | 0 | 346,858 | 346,858 | 0 |
|
| 0 |
|
| 330,341 | 346,858 | 5 |
سازمان غذا و دارو | 63,266 | 110,097 | 173,363 | 0 | 160,000 |
| 20,000 | 20,000 | 0 | 313,685 | 353,363 | 13 |
سازمان غذا و داروـ مرکز تحقیقات حلال | 0 | 10,000 | 10,000 |
|
|
| 5000 | 2500 | 50- | 15,000 | 12,500 | 17- |
سازمان انتقال خون ایران | 37,000 | 837,603 | 837,603 | 0 |
|
| 180,000 | 149,400 | 17- | 1,015,753 | 1,024,003 | 1 |
مؤسسه آموز و پژوهش طب انتقال خون | 31,158 | 18,664 | 49,822 | 5000 | 5000 | 0 | 0 | 0 |
| 42,463 | 54,822 | 29 |
شرکت پالایش و پژوهش خون |
|
| 0 | 0 |
|
| 30,000 | 1500 | 95- | 30,000 | 1500 | 95- |
انستیتو پاستور ایران | 141,288 | 279,883 | 421,171 | 218,000 | 261,250 | 20 | 108,500 | 43,200 | 60- | 684,356 | 725,621 | 6 |
مجموع | 278,843 | 1,977,103 | 2,255,946 | 623,000 | 966,250 | 55 | 344,500 | 217,600 | 37- | 3,383,274 | 3,439,796 | 2 |
جدول اعتبارات فصل بهداشت و سلامت لایحه بودجه سال 1393 و رشد آن نسبت به قانون بودجه سال 1392
عنوان | هزینهای قانون 1392 | هزینهای لایحه 1393 | درصد رشد هزینهای | تملک دارایی قانون 1392 | تملک دارایی لایحه 1393 | درصد رشد تملک دارایی | جمع کل قانون 1392 | جمع کل لایحه 1393 | درصد رشد جمع کل |
برنامه خدمات دارویی | 35،988،377 | 44,960,185 | 25 | 0 | 0 |
| 35،988،377 | 44,960,185 | 25 |
برنامه خدمات بهداشتی | 386,912 | 612,039 | 58 | 320,012 | 574,208 | 79 | 706,924 | 1,186,247 | 68 |
برنامه خدمات درمانی | 85,660,344 | 118,660,053 | 39 | 12,523,765 | 9,054,938 | 28- | 98,184,109 | 127,714,991 | 30 |
برنامه امنیت غذا و تغذیه | 967,995 | 1,382,810 | 43 | 0 | 0 |
| 967,995 | 1,382,810 | 43 |
برنامه کنترل جمعیت و تنظیم خانواده | 133,380 | - |
| 0 | 0 |
| 133,380 | - |
|
برنامه پژوهش کاربردی | 6,810 | 10,000 | 47 | 0 | 0 |
| 6,810 | 10,000 | 47 |
برنامه بیماریهای خاص (هموفیلی، تالاسمی، دیالیزی، سرطانی، اماس) | 2,481,635 | 4,646,858 | 87 | 0 | 0 |
| 2,481,635 | 4,646,858 | 87 |
برنامه تهیه خون و فرآوردههای خونی سالم | 1,318,230 | 1,980,719 | 50 | 0 | 0 |
| 1,318,230 | 1,980,719 | 50 |
برنامه فوریتهای پزشکی پیشبیمارستانی | 2,890,780 | 4,318,774 | 49 | 0 | 0 |
| 2,890,780 | 4,318,774 | 49 |
برنامه خدمات سلامت شهری | 33,363,492 | 37,896,831 | 14 | 0 | 0 |
| 33,363,492 | 37,896,831 | 14 |
برنامه خدمات سلامت روستاییان | 14,057,559 | 17,888,815 | 27 | 0 | 0 |
| 14,057,559 | 17,888,815 | 27 |
برنامه مدیریت بیماریها | 208,718 | 27,8,546 | 33 | 0 | 0 |
| 208,718 | 27,8,546 | 33 |
برنامه ساختمان ها و تجهیزات | 0 | 0 | 0 | 98,811 | 51,718 | 48- | 98,811 | 51,718 | 48- |
برنامه پرداخت دیون و بازخریدکارکنان | 1709 | 3058 | 79 | 0 | 0 |
| 1709 | 3058 | 79 |
برنامه درمان بیماران سوختگی | 181,801 | 350,000 | 93 | 0 | 0 |
| 181,801 | 350,000 | 93 |
برنامه درمان بیماران روانی | 149,395 | 350,000 | 134 | 0 | 0 |
| 149,395 | 350,000 | 134 |
برنامه درمان بیماران نیازمند | 298,725 | 331,525 | 11 | 0 | 0 |
| 298,725 | 331,525 | 11 |
برنامه درمان مصدومین اورژانس (غیرترافیکی) | 231,060 | 444,166 | 92 | 0 | 0 |
| 231,060 | 444,166 | 92 |
برنامه اداره بیمارستانهای مناطق محروم | 433,775 | 291,000 | 33- | 0 | 0 |
| 433,775 | 291,000 | 33- |
برنامه راهبری خدمات بهداشتی | 739,307 | 756,907 | 2 | 0 | 0 |
| 739,307 | 756,907 | 2 |
برنامه راهبری خدمات دارویی | 582,891 | 52,000 | 91- | 0 | 0 |
| 582,891 | 52,000 | 91- |
برنامه راهبری امنیت غذا و تغذیه | 10,190 | 52,300 | 413 | 0 | 0 |
| 10,190 | 52,300 | 413 |
برنامه راهبری مدیریت بیماریها | 71,980 | 100,000 | 39 | 0 | 0 |
| 71,980 | 100,000 | 39 |
برنامه پیشگیری و کنترل بیماریهای نوید و بازپدید | 46,680 | 99,490 | 113 | 0 | 0 |
| 46,680 | 99,490 | 113 |
برنامه راهبری خدمات درمانی | 587,443 | 1,023,138 | 74 | 0 | 0 |
| 587,443 | 1,023,138 | 74 |
برنامه واگذاری خدمات سلامت به بخش غیردولتی | 2,314,581 | 247,356 | 7 | 0 | 0 |
| 231,581 | 247,356 | 7 |
برنامه تهیه و تأمین پلاسما | 68,669 | 50,836 | 26- | 0 | 0 |
| 68,669 | 50,836 | 26- |
برنامه مدیریت بحران در حوادث غیر مترقبه | 81,219 | 136,910 | 69 | 0 | 0 |
| 81,219 | 136,910 | 69 |
برنامه بیمه محصولات خونی | 8500 | 8500 | 0 | 0 | 0 |
| 8500 | 8500 | 0 |
برنامه ارتقای شاخصهای سلامت خانواده | 14,000,000 | 6,199,972 | 56- | 0 | 0 |
| 14,000,000 | 6,199,972 | 56- |
فصل بهداشت و سلامت | 195,189,157 | 243,132,788 | 25 | 12,942,588 | 9,680,846 | 25- | 208,131,745 | 252,813,652 | 21 |
بازگشت به ليست اخبار