اینجا محل تبلیغ شماست

کاهش 25 درصدی اعتبارات آموزشی وزارت بهداشت

تاریخ ایجاد خبر : سه شنبه 19 آذر 1392
کاهش 25 درصدی اعتبارات آموزشی وزارت بهداشت

معاون آموزشی وزارت بهداشت از کاهش 25 درصدی اعتبارات معاونت آموزش وزارت بهداشت نسبت به سال 1384 خبر داد.

دکتر سید امیر محسن ضیایی در سومین همایش مراکز مطالعات و دفاتر توسعه آموزش در دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور با اعلام این خبر گفت: «با افزایش قیمت‌ها این کاهش بسیار بیش از این است.»

او ارتقای کیفی آموزش پزشکی را مأموریت اصلی مراکز مطالعات و دفاتر توسعه در دانشگاه‌های علوم پزشکی دانست و تأکید کرد: «نقش راهبری آموزشی، اتاق فکر بودن، ظرفیت‌سازی، حاکمیت آکادمیک، ایجاد فضای عملیاتی، منحصر به فرد بودن این مراکز در بخش آموزش کشور، مهم‌ترین ویژگی‌های مراکز مطالعات و دفاتر توسعه هستند.»

جدا شدن از بدنه اعم از اعضای هیأت علمی و فراگیران، روزمرگی، تبدیل شدن به نهادی برای ارتقای اعضا و پرسنل مراکز، از دست دادن کارآمدی و روزآمدی، از دست دادن نقش رهبری آموزشی، بروکراسی سنگین، حجیم شدن ستاد به قیمت از دست دادن مراجعات استفاده‌کنندگان اصلی، غیرعملیاتی و تبدیل شدن به اداره تولید تئوری‌های غیرمفهوم در صحنه عمل، نداشتن خروجی واضح و روشن، فراموش شدن مأموریت اصلی و نداشتن نوآوری را برخی از مشکلات کارکردی این مرکز دانست: «هر مجموعه‌ای پس از زمانی کارکرد دچار آسیب‌هایی می‌شود.»

به اعتقاد دکتر محسن ضیایی ارتقای آموزش پزشکی در کشور مستلزم گذشت زمان است: «این ارتقا به سختی قابل احصاء و سنجش است. مراکز مطالعات و دفاتر توسعه آموزش دانشگاه‌های علوم پزشکی باید چالش‌های مهم آموزش پزشکی را مدنظر قرار دهند.»

او در این همایش از 13 چالش مهم آموزش پزشکی کشور نام برد و از مراکز مطالعات و دفاتر توسعه وزارت بهداشت خواست تا به آن‌ها رسیدگی کنند: «اجرای ناکافی نظام ادغام و ضعف نظام پاسخگویی، افت کیفی آموزش پزشکی به ویژه در بخش مهارت و اخلاق و رفتار حرفه‌ای، توسعه بی‌قواره و ساختارهای فیزیکی نامناسب، ناآماده بودن نظام آموزشی با تغییرات پیش رو (گذر اپیدمیولوژیک، تغییرات بیماری‌ها، عصر دانش، پزشک خانواده، سلامت محور در آموزش پزشکی)، نیروی انسانی مورد نیاز در بخش سلامت، رشته‌های بین‌رشته‌ای، خرد کردن رشته‌ها به قیمت سرگردانی مردم، ضعف ارتباطات بین‌المللی دانشگاهی، توسعه بیش از حد بیمارستان‌های آموزشی، توزیع ناعادلانه نیروی انسانی، کم توجهی به برنامه‌های بالادستی (بر اثر تغییرات مداوم در سطوح مدیریتی)، ظرفیت دانشگاه‌ها، اعتبارات دانشگاهی چالش‌های اصلی آموزش پزشکی کشور هستند.»

www.webda.ir

شماره مجله : 30-31
ارسال نظر
نام :
پست الکترونیکی :
وب سایت :
متن :
عدد داخل کادر را وارد نمایید :
فایل word وجود ندارد         فایل pdf وجود ندارد

بازگشت به ليست اخبار

فرم اشتراک ماهانه

آرشیو اخبار

انتقادها و پیشنهادها

همه حقوق این سامانه به ماهنامه صنعت درمان تعلق دارد. بهره برداری و انتشار مطالب با ذکر منبع مجاز است.
طراحی سایت و بهینه سازی توسط اروپل