تبلیغ داروهای وارداتی ممنوع شد
سازمان غذا و دارو در اسفندماه سال 1391 در نامهای به شرکتهای دارویی اعلام کرد که از این پس هرگونه تبلیغ کالاهای وارداتی پزشکی و دارو ممنوع است. این ممنوعیت در مجامع علمی، سمینارها و حتی نشریات تخصصی هم اعمال شده است.
ناصر ریاحی، رییس سندیکای واردکنندگان دارو درباره پیشینه این تصمیم میگوید: «این قانون را سازمان غذا و دارو در اسفندماه تصویب کرده است؛ البته پیش از آن هم در دیماه نامهای به دستمان رسید که این ممنوعیت را اعلام کرد برای تبلیغ هرگونه دارو اعلام کرده بود.»
شرکتهای دارویی در واکنش به این ممنوعیت، به سازمان غذا و دارو پیشنهاد کردند تا به جای این ممنوعیت، آییننامهای برای چگونگی تبلیغات تصویب شود، اما سازمان غذا و دارو در اسفندماه هم در نامه دیگری به این شرکتها اعلام کرد که این ممنوعیت تا زمانی که وزارت بهداشت آییننامه مشخصی را تصویب کند، ادامه خواهد داشت.
حالا با این قانون جدید، وضعیت سمینارها و کنگرههای پزشکی که بیشتر هزینههای خود را از طریق همین شرکتها به عنوان اسپانسر تأمین میکردند، نامشخص است. ریاحی میگوید: «معتقدیم اگر این تبلیغات ممنوع شود، برگزاری سمینارها و کنگرههای پزشکی با مشکل مواجه میشود و این کنگرهها که برای پزشکان امتیاز بازآموزی دارند، مختل خواهد شد؛ یعنی اطلاعرسانی علمی مختل میشود.»
او میگوید که پیشنهاد ما همان آییننامهای است که نحوه این تبلیغات را مشخص کند: «ما حرفی نداریم که تبلیغات مقداری محدودتر شود، مثلاً در مورد نوع هدایایی که به بازدیدکنندگان داده میشود، محدودیتهایی تعریف شود. ولی با کل قضیه مخالف هستیم و فکر میکنیم که به نفع نیست. ما حتی در نشریات تخصصی هم اجازه تبلیغات و آگهی دادن نداریم.»
به اعتقاد ریاحی هدف از این ممنوعیت جلوگیری از افزایش مصرف، یا هدایت مصرف به سمت دارو و تجهیزات پزشکی داخلی است چراکه شرکتهای وارداتی توان تبلیغاتی بیشتری دارند.
گفته میشود این قانون به زودی در مورد تجهیزات و کالاهای پزشکی دیگر هم اعمال خواهد شد. به گفته ریاحی این قانون هنوز برای تولیدکنندهها اعلام نشده است، اما بر اساس چیزی که شنیدهایم این تبلیغات قرار است به طور کلی ممنوع شود.
بازگشت به ليست اخبار