رییس اداره مهندسی و نگهداری تجهیزات پزشکی اداره کل تجهیزات پزشکی گواهی رتبهبندی تا دو سال اعتبار دارد
اﺟﺮاي ﻃﺮح رﺗﺒﻪﺑﻨﺪي ﺷﺮﻛﺖﻫﺎ ﺑﻪ اﺳﺘﻨﺎد ﻣﺠﻮز ﻣﻌﺎوﻧﺖ ﺑﺮﻧﺎﻣﻪرﻳﺰي وﻧﻈﺎرت راﻫﺒﺮدي رﻳﺎﺳﺖ ﺟﻤﻬﻮري در نامه ﺷﻤﺎره 5/515/53100 در ششم دیماه سال 1386، پس از تأیید وزیر بهداشت وقت، ﺑﻪ اداره ﻛﻞ ﺗﺠﻬﻴﺰات ﭘﺰﺷﻜﻲ واﮔﺬار ﺷﺪ. ﺷﺮﻛﺖﻫﺎي ﺗﻮﻟﻴﺪکننده تجهیزات پزشکی، ﺷﺮﻛﺖﻫﺎي ﺑﺎزرﮔﺎﻧﻲ [واردﻛﻨﻨﺪﮔﺎن] و ﺷﺮﻛﺖﻫﺎي ﻣﺸﺎور در زﻣﻴﻨﻪ ﺗﺠﻬﻴﺰ ﻣﺮاﻛﺰ درﻣﺎﻧﻲ و سروﻳﺲ و ﻧﮕﻬﺪاري ﺗﺠﻬﻴﺰات ﭘﺰﺷﻜﻲ [در ﻣﺮﺣﻠﻪ اول، رﺗﺒﻪﺑﻨﺪي شرکتهای ﻣﺸﺎور در ﻧﻈﺮ ﮔﺮﻓﺘﻪ ﻧﺸﺪه اﺳﺖ] میتوانند برای رتبهبندی از سوی اداره کل تجهیزات پزشکی اقدام کنند. فاز نخست این رتبهبندی در پاییز سال 1387 انجام شد و حالا پس از گذشت پنج سال، به تازگی رتبهبندی فاز پنجم شرکتهای تجهیزات پزشکی انجام و نتایج آن از سوی اداره کل تجهیزات پزشکی منتشر شده است. انتشار گسترده این نتایج در مقابل اطلاعات اندکی که درباره جزییات این رتبهبندی ارایه شده، ما را بر آن داشت تا با مهندس حسین عظیم زاده رییس اداره مهندسی و نگهداری تجهیزات پزشکی و مهندس امین اسلامی کارشناس مسؤول رتبهبندی در اداره کل تجهیزات پزشکی گفتوگویی داشته باشیم.
آقای عظیم زاده ماجرای رتبهبندی شرکتهای تجهیزات پزشکی از کجا آغاز شد؟
سال 1386 بود که مجوز رتبهبندی را از معاونت برنامهریزی و نظارت راهبردی ریاست جمهوری گرفتیم و در واقع براساس این مجوز ارایه رتبه به شرکتهای تجهیزات پزشکی به اداره کل تجهیزات پزشکی واگذار شد اما مشکل بزرگ این بود که حتی یک خط ضابطه هم برای رتبهبندی شرکتها نداشتیم. میخواستیم رتبهبندی کنیم، مجوز هم گرفته بودیم اما سؤال این بود که با چه میزان و معیاری این کار را انجام دهیم؟ برای همین هم کار کارشناسی خیلی دقیقی انجام شد. کمیتههای مختلفی تشکیل شد.
چه کمیتههایی؟ این کمیتهها چه وظیفهای داشتند؟
عظیم زاده: سه کمیته در اداره کل تشکیل شد؛ کمیته کارشناسی، کمیته اطلاعرسانی و کمیته فناوری اطلاعات و آیتی. هر کدام این کمیتهها یک وظایف مشخصی داشتند. کمیته اطلاعرسانی کارش این بود که تمامی مصوبات جلسه را برای انتشار در سایت تدوین کند. این کمیته همچنین بعد از انتشار از ذینفعان نظرسنجی میکرد. کمیته فناوری اطلاعات انتشار پوشش خبری را بر عهده داشت و موضوع طراحی نرمافزار رتبه بندی را پیگیری میکرد و کار اصلی کمیته کارشناسی این بود که مرجعهای رتبهبندی را که در دنیا وجود داشت [سوابق رتبهبندی شرکتهای انفورماتیکی که در حال حاضر در معاونت برنامهریزی و نظارت راهبردی ریاست جمهوری رتبهبندی میشوند، بررسی مدل تعالی سازمان EFQM که در واقع ملاکها بوده، بررسی مدل تعالی سازمانی مالکوم بالدریج، بررسی مدل تعالی سازمانی دمینگ، مدل تعالی سازمان TQM] مطالعه و در کمیته کارشناسی درباره آن تبادل نظر کردند. نهایتاً بعد از یک کار خیلی طولانی و طاقتفرسا بعد از گذشت یک سال همکاری این کمیتهها منجر به تدوین ضوابطی شد که الان در قالب یک کتاب چاپ شده است. ملاک عمل ما برای بحث رتبهبندی همین کتاب است که محتویات آن در کمیته تجهیزات پزشکی (موضوع ماده 7 آییننامه تجهیزات پزشکی) تصویب شده است. با این مقدمه، ما کار رتبهبندی شرکتها را از سال 1387 آغاز کردیم.
اداره کل تجهیزات پزشکی با رتبهبندی شرکتها چه هدفی را دنبال میکند؟
عظیم زاده: ما چند هدف اصلی را پیگیری میکنیم: یکی اینکه رتبهبندی سبب میشود که شرکتها خدمات پسازفروششان را ارتقاء دهند؛ چون یکی از ملاکهای اصلی در ضوابط رتبهبندی، بحث خدمات پسازفروش است؛ یعنی 70 درصد امتیاز شرکتها به خدمات پسازفروش اختصاص دارد که این باعث میشود شرکتها خودشان را در زمینه ارایه خدمات پسازفروش ارتقاء دهند تا در نهایت امتیاز بهتری در رتبهبندی کسب کنند.
مورد بعدی در رتبهبندی مدیریت خرید تجهیزات پزشکی بود. الان روال خرید به این شکل است که یک شرکت در مناقصه شرکت میکند. خرید زیادی انجام میشود؛ اما اینکه آن شرکت در واقع چه عیار و وزنی دارد برای دانشگاههای علوم پزشکی معلوم نیست. وقتی شرکت وارد رتبهبندی میشود ما معیار مالی و معیار نیروی انسانی و معیار خدمات پسازفروش را ارزیابی میکنیم؛ نهایتاً وقتی رتبه اعلام میشود نشان میدهد که این شرکت وزن قابل قبولی دارد یا خیر؟ و دانشگاهها میتوانند در خریدهاشان اعتماد بیشتری به شرکتهای برتر داشته باشند.
مورد بعدی نظارت و ارزیابی وزارت بهداشت از شرکتهای تجهیزات پزشکی بود. شرکتهایی که در رتبهبندی شرکت میکنند خدمات پسازفروششان مشخص است که چه امتیازی دارد. ترازنامه و معیار مالیشان بررسی میشود که اصلاً این شرکت در سال ضررده بوده است یا سودده؟ بعد میزان سود دقیقاً ارزیابی و سپس با شرکتهای دیگر مقایسه میشود. وضعیت نیروی انسانی شرکت نیز بررسی میشود.
هدف آخر هم ایجاد رقابت سالم بین شرکتها است. رتبهبندی بین شرکتها رقابت ایجاد میکند. به ویژه به دلیل اینکه وزارت بهداشت به عنوان یک مرجع دولتی دارد رتبهبندی انجام میدهد و خروجی رتبهبندی برای ذینفعان اهمیت دارد؛ بنابراین شرکتها تلاش میکنند سطح خدماتی که باید ارایه کنند روزبهروز بهتر کنند. به این دلیل کار رتبهبندی را ما شروع کردیم.
رتبهبندی شرکتهای تجهیزات پزشکی براساس چه شاخصهایی انجام میشود؟ و هرکدام از این شاخصها چه امتیازی دارد؟
ما پیش از این سه شاخص اصلی برای رتبهبندی شرکتها داشتیم که به تازگی یک شاخص دیگر هم اضافه کردیم. زمانی که ضوابط رتبهبندی تدوین شد در شرکتهای واردکننده سه شاخص اصلی داشت: خدمات پسازفروش با وزن 50 درصد، شاخص نیروی انسانی با وزن 30 درصد و شاخص مالی با وزن 20 درصد که ارزیابی براساس این سه شاخص رتبه شرکت را مشخص میکرد. در شرکتهای تولیدکننده هم یک شاخص تولید اضافه میشد و وزنها کمی تغییر میکرد. ما شرکتهای تولیدکننده را جدا ارزیابی میکردیم با یک شاخص تولید جداگانه رتبههاشان هم از شرکتهای واردکننده جدا بود.
زمانی که مهندس شاهمرادی مسؤولیت اداره کل را پذیرفتند تمامی ضوابط و مقررات در کمیتههای تخصصی بازنگری شد [زمان آقای دکتر مسائلی مدیر کل سابق، حدود 23 ضابطه تدوین شده بود]. ضوابط رتبهبندی شرکتها هم یکی از این ضوابط بود.
و نتیجه این بازنگری چه بود؟ آیا معیارها تغییر کردند؟
عظیم زاده: در کمیته بازنگری مصوب شد که معیار رضایتمندی مشتری هم برای رتبهبندی لحاظ شود. چون مشکلی که در رتبهبندی قبلی وجود داشت این بود که با توجه به شاخصهایی که ما داشتیم، شرکت رتبه خوبی را دریافت میکرد. شرکت نیروی انسانی و توان مالی خوبی داشت؛ امکانات پس از فروش مناسبی داشت اما مشتری ناراضی بود که این یکی از اشکالات بود برای همین هم یک معیار رضایتمندی اضافه کردیم. در حال حاضر در رتبهبندی معیار خدمات پسازفروش 70 درصد، رضایتمندی مشتری [دانشگاههای علوم پزشکی] 15 درصد، نیروی انسانی 10 درصد و معیار مالی 5 درصد را به خود اختصاص دادهاند.
به همین سادگی معیارهایی که یک سال کارشناسی شده بود، تغییر کرد؟
عظیم زاده: خیر. خیلی روی این معیارها بحث شد که چرا این وزنها تغییر کند؛ مثلاً معیار مالی ما 20 درصد بود، اشکالی که وجود داشت این بود که بعضی از شرکتهایی که معیار مالی و سود خوبی داشتند، ممکن بود فقط در حوزه تجهیزات پزشکی فعالیت نکنند، مثلاً در حوزه نفت هم فعال بودند و در نتیجه تراز خیلی بالایی داشتند و شرکتهای دیگر با آنها مقایسه میشدند؛ البته در ابتدا دید ما این بود که شرکتی که پولدار باشد و وضع مالی خوبی داشته باشد، بیشتر قابل اطمینان است و به خصوص در مواقع بحران بهتر میتواند کمک کند، اما با تمام این اوصاف وزن معیار مالی کم شد؛ تنها 5 درصد. در مقابل وزن معیار خدمات پسازفروش افزایش پیدا کرد، از 50 درصد به 70 درصد رسید، 15 درصد به نظر دانشگاهها [رضایتمندی مشتری] واگذار شد و نیروی انسانی هم که 30 درصد بود به 10 درصد کاهش پیدا کرد.
رضایتمندی مشتری را چطور ارزیابی میکنید؟
در مورد رضایتمندی مشتری روال کار به این شکل است که تمامی دانشگاهها نام کاربری و رمز عبور برای سایت دارند، میتوانند وارد سایت شوند. زمانی که رتبهبندی آغاز میشود به دانشگاهها اعلام میکنیم که شما در این بازه زمانی فرصت دارید تا فرم رضایتمندی مشتری را برای شرکتهای مختلف تکمیل کنید نام و مشخصات شرکتهایی که در رتبهبندی شرکت کردهاند، در سایت قرار میگیرد. در نهایت نظر دانشگاهها ارزیابی میشود و براساس فرمول مشخص مبنای این 15 درصد قرار میگیرند.
در فرآیند سنجش رضایتمندی مشتری از چه شیوههایی برای اعتبارسنجی و درستی آزمایی کمک گرفتهاید؟ مثلاً فرض کنید من به عنوان یکی از اشخاصی که فرم نظرسنجی را پرکردهام دل خوشی از یکی از شرکتها نداشته باشم و با شرکت دیگری دوست و آشنای چند ساله باشم، این نظرسنجیها اصلاً قابل اطمینان هستند؟
عظیم زاده: در مورد رضایتمندی واقعیت این است که ما هم زمانی که این معیار را اضافه کردیم، این نگرانی را داشتیم. برای همین تلاش کردیم با طرح سؤالاتی جزیی و هوشمندانه این نقیصه را برطرف کنیم؛ مثلاً مدت زمان رسیدگی شرکت به خدمات پسازفروش چقدر است؟ یا درباره حداقل زمان مراجعه شرکت نمایندگی برای تعمیر، وضعیت تعمیر به موقع قطعات یدکی، رعایت تعرفههای خدمات پسازفروش از سوی شرکت، نحوه پاسخگویی به شکایت مشتریان، انجام آزمایش کنترل کیفی سؤال پرسیدهام. سؤالات را جزیی کردهایم به یکباره نپرسیدیم نظر شما درباره فلان شرکت چیست؟ البته باز هم ممکن است دانشگاهی نخواهد نظر واقعیاش را بگوید اما پرسش برای هر شرکت از 47 دانشگاه انجام میشود و سپس میانگین گرفته میشود؛ یعنی اگر یکی دو دانشگاه هم بخواهند نظر واقعیشان را اعمال نکنند میزان خطا در کل دانشگاهها قابل اغماض است.
درباره شرکتهای ارزیاب، آنها معیار مشخصی برای ارزیابی موارد دیگر دارند؟
عظیم زاده: آنها دقیقاً بر اساس ضوابط رتبهبندی با توجه به آموزشهای ارایه شده اداره کل ارزیابی را انجام میدهند.
چند شرکت ارزیاب فعال برای رتبهبندی شرکتهای تجهیزات پزشکی با شما همکاری دارند؟
اسلامی: در حال حاضر 9 شرکت ارزیاب از اداره کل مجوز ارزیابی دریافت کردهاند.
شرکتهای ارزیاب چه ویژگیهایی باید داشته باشند؟
عظیم زاده: شرکتهای ارزیاب شرکتهای خصوصی هستند که به همین منظور تأسیس شدهاند. این شرکتها نباید در حوزه واردات یا تولید تجهیزات پزشکی و موارد مرتبط فعال باشند. نباید ذینفع باشند؛ ارزیابی توانایی کارشناسان آنها توسط اداره کل صورت میگیرد.
پس از اعلام نتایج رتبهبندی، اگر شرکتی اعتراض داشته باشد، باید به چه مرجعی مراجعه کند؟
اسلامی: علاوه بر شرکتهای ارزیاب، کارهای مربوط به هر شرکت که در فرایند رتبهبندی قرار میگیرد، از سوی کارشناسان اداره کل پیگیری میشود؛ یعنی هر شرکت یک کارشناس ناظر در اداره کل دارد. تمام اسناد ارزیابان روی سایت آپلود میشود و کارشناس همه این ها را چک میکند، اگر در کار ارزیاب مشکلی باشد، کارشناس به ارزیاب اعلام میکند. بعد از اینکه ارزیابی انجام شد، امتیازهای اولیه استخراج میشوند و ما آنها را به شرکت اعلام میکنیم که مثلاً با توجه به ارزیابی این امتیاز شماست و این هم اسنادی است که شما ارایه کردهاید. باز هم از طریق سایت مهلتی معلوم میشود و ما اعلام میکنیم اگر شرکتی به این ارزیابی اعتراض دارد میتواند در سایت اعلام کند و موضوع بررسی میشود. اگر نیاز باشد، در مرحله بعد، همکاران خود ما ارزیابی در محل را انجام میدهند. یعنی برای هر شرکتی حق اعتراض به نمره اولیه محفوظ است. یک بار نمره خام اولیه پس از ارزیابی ارزیابان و تأیید کارشناس به شرکت اعلام میشود. بعد از آن ما یک مهلت ده روزه به شرکت میدهیم تا اگر اعتراضی به این نمرهها دارد، اعلام کنند.
در فاز پنجم چند شرکت رتبهبندی شدند؟ نتایج این رتبهبندی چه بود؟
اسلامی: 34 شرکت در 67 زیرگروه رتبهبندی شدند. رتبه یک تا چهار را اعلام کردیم و تعدادی هم عدم حایز رتبه شدند. از مجموع این شرکتها 11 درصد رتبه یک، 41 درصد رتبه دو، 15 درصد رتبه سه، 14 درصد رتبه چهار و حدود 20 درصد هم عدم حایز رتبه بودند، هفت شرکت رتبه یک، 28 شرکت رتبه دو، 10 شرکت رتبه سه و 9 شرکت رتبه چهار را کسب کردند. 13 شرکت هم عدم حایز رتبه تشخیص داده شدند.
فکر میکنید فاز بعدی فراخوان رتبهبندی کی انجام شود؟ ظاهراً یکی از کارهایی که به طور معمول باید انجام دهید، همین بحث رتبهبندی است؟
عظیم زاده: در فاز پنجم که ما رتبهبندی را انجام دادیم یک سری اشکالات نرمافزاری داشتیم که باید این اشکالات برطرف شود. قرار است با شرکت پیمانکار هم جلساتی برگزار کنیم، اگر اصلاحات نرمافزار صورت گیرد، رتبهبندی از این پس به صورت فازبندی نخواهد بود. شرکتهای متقاضی میتوانند درخواست بدهند. منتهی شرکتهایی که رتبه دریافت میکنند تا یک سال نمیتوانند درخواست رتبه بدهند. [برای همان یک دستگاه نه برای تمامی دستگاهها]
مدت زمانی که این رتبهبندی طول میکشد چقدر است؟ یعنی چقدر بعد از فراخوان نتایج رتبهبندیها اعلام میشود؟
اسلامی: این فاز اخیر را ما از آذرماه سال قبل شروع کردیم و هم در سایت و هم در روزنامه رسمی فراخوان دادیم. این فاز حدود یک سال طول کشید. با توجه به اینکه زیرگروههایی که در این فاز رتبهبندی شد نسبت به فاز قبل خیلی بیشتر بود، تعداد شرکتها هم زیادتر شده بودند.
یک سال خیلی زیاد نیست؟ احتمال دارد در این یک سال بعضی از شرکتها شرایط را از دست داده باشند، مثال میزنم الان در شرایط تحریم هستیم، ممکن است بعضی از شرکتها شرایط خدمات پسازفروششان را از دست داده باشند. این را چطور بررسی میکنید؟
عظیم زاده: ما بعد از این در رتبهبندی سعی میکنیم این زمان را کوتاهتر کنیم. در این مقطع این اشکال واقعاً وارد است. چون ممکن هست در این یک سال اصلاً یک شرکت نمایندگیاش را از دست بدهد.
این [طولانی شدن رتبهبندی] اشکال است اما در رتبهبندیهای بعدی این نقص برطرف خواهد شد. در یک سال گذشته مشکلات زیادی داشتیم. بخشی از تأخیرها به خاطر مشکلات خود ما بود. رتبهبندی نباید یک سال طول بکشد؛ اما نرمافزار ما اشکال داشت. دلیلاش این بود که بعد از بازنگری تا رفع مشکلات نرمافزاری، زمان زیادی صرف شد و انشاءالله ظرف مدت سه ماه رتبهبندی انجام خواهد گرفت.
شما گفتید یکی از دلایل طولانی شدن زمان رتبهبندی وجود 67 زیر گروه بود و همین موضوع کار را کمی سخت کرده بود. این گروهها و زیرگروهها حالا نهایی شدهاند؟ یعنی آن قدر جامع و مانع هستند که به این زودیها تغییر نکنند؟
اسلامی: بله. این گروهها جامع هستند. هیچ دستگاه پزشکی نیست که در این گروهها قرار نگرفته باشد. ما در آغاز که میخواستیم این گروهها را مشخص کنیم، شرکتها را به دو گروه کلی تقسیم کردیم. یکی شرکتهایی که در زمینه واردات تجهیزات پزشکی فعال هستند و یا شرکتهای تولیدکننده و دیگری شرکتهایی که در زمینه تجهیز، سرویس و راهاندازی و مشاوره کار میکنند. ما هنوز وارد بخش دوم یعنی شرکتهای مشاورهای نشدهایم؛ اما در بخش اول زیرگروههایی که تعریف شده است همه محصولات را پوشش میدهد؛ البته اینها تجهیزات غیرمصرفی هستند قرار نیست تجهیزات مصرفی را رتبهبندی کنیم. [جدول گروهها و زیرگروهها به پیوست این گزارش منتشر شده است]
رتبههایی که اعلام میشود، تا چند وقت اعتبار دارند؟
عظیم زاده: رتبهها که اعلام شود دو سال اعتبار دارد؛ قبلاً اعتبار ما یک ساله بود. ما فاز پنج را زمانی شروع کردیم که رتبهها همه منقضی شده بود. هیچ رتبه معتبری وجود نداشت. برای همین هم زیرگروهها را پوشش دادیم و اعلام کردیم همه گروهها مجددا میتوانند رتبهبندی شوند.
چه شرکتهایی رتبهبندی میشوند؟ چطور اطلاعرسانی میکنید؟
عظیم زاده: رتبهبندی اساساً اختیاری است و شرکتها بابت آن هزینه پرداخت میکنند. روال کار به این شکل است که بر اساس ضابطه باید فراخوان اعلام شود؛ حتی در روزنامههای کثیرالانتشار هم باید فراخوان چاپ شود و معیارهای رتبهبندی براساس ضوابطی که وجود دارد به همه ذینفعان اعلام شود.
سپس یک بازه زمانی تعیین میشود برای اینکه شرکتها ثبتنام کنند. ما در فراخوان زیرگروهها را مشخص میکنیم و سپس بعد از اتمام مهلت تعیین شده، روال رتبهبندی آغاز میشود.
و هزینه رتبهبندی برای شرکتها چطور محاسبه میشود؟
عظیم زاده: هزینه این رتبهبندی بین 200 تا 400 هزار تومان است. این نرخ بر اساس نیروی انسانی شرکت تغییر میکند یعنی هرچه تعداد نیروی انسانی بیشتر باشد، به 400 هزار تومان نزدیک میشود.
بعضی از شرکتها واردکننده نماینده شرکتهای معتبر و صاحب نام تجهیزات پزشکی هستند که کالاهاشان CE و FDA دارند؛ این امتیازها در رتبهبندی تأثیر دارد؟
عظیم زاده: خیر با توجه به ملاکهایی که مشخص شده [نیروی انسانی، تراز مالی، خدمات پسازفروش، رضایتمندی مشتری] رتبهبندی انجام میشود. در این ملاکها برند دیده نشده است و اینکه شرکتی نماینده یک کمپانی قدیمی و بزرگ است، برای ما کمتر از بحث خدمات پسازفروش شرکت اهمیت دارد. بهترین برندهای دنیا هم که در ایران نمایندگی دارند، اگر خدمات مطلوبی ارایه ندهند، اثربخشی لازم را نخواهند داشت. برای همین ما بیشتر تمرکزمان روی موضوع خدمات بوده است.
در FDA یک موضوعی داریم به اسم ریکال یا فراخوانی که بر اساس این فراخوانی هم بیمارستانها باید از عملکرد دستگاه گزارش بدهند و هم شرکتها موظف به اعلام نتایج هستند. آیا مواردی مثل فراخوانی در رتبهبندیها دخیل است؟ اینکه یک شرکتی این صداقت را داشته باشد امیتازی برای آنها دارد؟
عظیم زاده: فرض کنید ما ده برند داریم که روی یکی از دستگاهها تنها یکی از برندها فراخوان انجام شده است. ما اگر بخواهیم برای آن امتیاز در نظر بگیریم، 9 شرکت دیگر که در 4-5 سال اخیر هیچ فراخوانی نداشتهاند قابل مقایسه با آن شرکت نیستند به همین دلیل امکان لحاظ کردن در رتبهبندی وجود نداشته اما درباره فراخوان ضوابطی موجود است که همه شرکتها ملزم به رعایت آن هستند.
با این توضیحات همه چیز براساس معیارهای چهارگانه انجام میشود. این معیارها چطور کمی و قابل مقایسه میشوند؟
اسلامی: ما در فاز پنجم یک امتیاز پایه برای بعضی از زیرگروهها مشخص کردیم و دیگر نیاز نیست برای هر فازی این امتیازها دوباره استخراج شود. شرکتهای جدیدی که بخواهند رتبهبندی شوند با این امتیازهای سقف مقایسه میشوند.
مثلاً برای امتیاز مالی در یک زیر گروه ما امتیاز مالی سه شرکت اول را محاسبه میکنیم، میانگین آنها ایکس ماکزیمم (X MAX) آن زیر گروه میشود. بقیه شرکتها با آن مقایسه می شوند.
هرچه نمره شرکتهای دیگر به این رقم نزدیکتر باشند، امتیاز بیشتری میگیرند. در فازهای بعد، این معیار مالی برای همه زیرگروههای دیگر مورد استفاده قرار میگیرد.
فرض کنید تغییراتی در شرایط اقتصادی ایجاد شود. مثلاً شرکتی کالاها را با دلار 1100 تومان وارد کشور کند، بعد دلار ناگهان به 2500 تومان برسد و کالاها را با دلار 2500 تومان به مشتری بفروشد؛ یا هر دلیل مالی دیگری که ممکن است میزان سوددهی را تغییر بدهد؛ ممکن است امسال 50 میلیون تومان سود به دست آورده باشد، سال دیگر با قیمت دلار این 50 میلیون تومان دیگر سود قابل توجهی نباشد. آیا این شاخصها جای تغییر هم دارند؟
عظیم زاده: سازمان حمایت از مصرفکنندگان برای واردکننده و تولیدکننده سود منطقی تعریف کرده و شرکتها ملزم به رعایت آن هستند اگر محرز شود مثلاً شرکتی براساس تقلب یا تخلف رتبه قابل قبول از اداره کل دریافت کند، موضوع قابل رسیدگی خواهد بود.
اعلام رتبههاي برتر فاز پنجم رتبهبندي شركتهاي تجهيزات پزشكي توسط اداره كل تجهيزات پزشكي
با توجه به اتمام فاز پنجم رتبهبندي شركتهاي تجهيزات پزشكي، بدينوسيله رتبههاي برتر به تفكيك زيرگروه اعلام ميشود. شايان ذكر است از 60 رتبه تخصيص يافته، 21 شركت حایز رتبه برتر شدهاند. (رتبه 1 بالاترين و رتبه 4 پايينترين رتبه است.)
بازگشت به ليست اخبار