اینجا محل تبلیغ شماست

سی‌ونهمین دوره نمایشگاه عرب‌هلث در همسایگی ایران برگزار شد

تاریخ ایجاد خبر : چهارشنبه 7 اسفند 1392
سی‌ونهمین دوره نمایشگاه عرب‌هلث در همسایگی ایران برگزار شد

رشد 10 درصدی حضور شرکت‌ها در عرب‌هلث و جای خالی ایران

دوبی؛ قطب تجارت خاورمیانه امسال هم از بیست‌وهفتم تا سی‌ام ژانویه میزبان شرکت‌هایی از سراسر جهان بود. شرکت‌هایی که هرسال بهتر از سال پیش حاضر می‌شوند. این نمایشگاه در مساحتی معادل 65,677 متر مربع در مرکز کنفرانس و نمایشگاه بین‌المللی دوبی برگزار شد. در نمایشگاه عرب‌هلث 2014 بیشتر از 3900 شرکت از حدود 63 کشور جهان حضور داشتند. 85000 نفر از این نمایشگاه بازدید کردند و 9000 از نمایندگان حوزه بهداشت و درمان کشورهای مختلف به طور رسمی از این نمایشگاه دیدار کردند.

نمایشگاه عرب‌هلث 2014 نسبت به سال پیش از نظر تعداد شرکت‌های برگزار‌کننده شاهد رشدی 10 درصدی بود. کشورهای پاکستان، عراق و مراکش امسال حضور متفاوتی در این نمایشگاه داشتند و طیف وسیعی از تجهیزات پزشکی بیمارستان‌ها و تکنولوژی‌های پزشکی را به نمایش گذاشتند. امسال هم مانند عرب‌هلث 2013 شرکت‌های چین و ایالات متحده آمریکا بیشترین حضور را در نمایشگاه داشتند. شرکت‌های چینی به تنهایی 510 غرفه را به خود اختصاص دادند. در سال گذشته چین تنها با 420 غرفه در نمایشگاه حضور پیدا کرده بود. شرکت‌های آمریکایی هم 215 غرفه را به خود اختصاص دادند که این آمار نسبت به سال گذشته 12درصد رشد داشت.

مد لب هم به عنوان یکی از بخش‌های جدایی‌ناپذیر عرب‌هلث امسال رنگ‌وبوی تازه‌ای داشت. در این بخش از نمایشگاه که به شرکت‌های آزمایشگاهی اختصاص دارد، 100 شرکت از 12 کشور حضور پیدا کردند.

شرکت مادرتخصصی به وعده‌هایش عمل نکرد

سال پیش در نمایشگاه عرب‌هلث مسؤولان شرکت مادرتخصصی اعلام کردند که برنامه‌های مدونی برای نمایشگاه عرب‌هلث 2014 دارند. این در حالی‌است که امسال شرکت مادرتخصصی دارو و تجهیزات پزشکی هیچ نماینده‌ای در عرب‌هلث نداشت و مدیران این شرکت حتی برای بازدید از دومین رویداد بزرگ تجهیزات پزشکی جهان، که در همسایگی‌مان برگزار می‌شد، به دوبی نرفتند.

حاضران در نمایشگاه عرب‌هلث می‌گویند که حضور ایران در نمایشگاه امسال، از نمایشگاه سال 2013 هم کمتر و ناامیدکننده‌تر بود. بسیاری از شرکت‌ها به عرب‌هلث نرفتند، برخی از شرکت‌های تولید کننده ایرانی هم که در این سال‌ها شعبه‌هایی در کشورهای دور و نزدیک راه‌اندازی کرده‌اند، به نمایندگی از کشورهای دیگر در این نمایشگاه حاضر شدند و دیگر خبری از شرکت‌های تولید کننده ایرانی نبود.

مهندس کمپانی: سازمان توسعه تجارت حمایت کند

مهندس کمپانی، مدیرعامل شرکت الکترونیک برتر است. این شرکت امسال هم در کنار چند شرکت دیگر در غرفه اتحادیه صادرکنندگان تجهیزات پزشکی در نمایشگاه عرب‌هلث حضور پیدا کرد. به اعتقاد او حضور شرکت‌های ایرانی در عرب‌هلث تناسب چندانی با توان صنعتی ایران در حوزه تجهیزات پزشکی ندارد: «در نمایشگاه امسال تنها حدود 10شرکت ایرانی حضور داشتند. برای اینکه شرکت‌هایی که توان تولیدی خوبی دارند در نمایشگاه عرب‌هلث یا نمایشگاه‌های تأثیرگذار دیگر حاضر شوند، باید تسهیلاتی در نظر گرفته شود.»

او با یادآوری نمایشگاه عرب‌هلث سال 2012 می‌گوید: «تجربه حدود سه سال پیش پاویون ایران در نمایشگاه عرب‌هلث از دو جنبه قابل بررسی است. حدود 80 شرکت در نمایشگاه حضور پیدا کردند و مساحتی معادل 1400 متر به پاویون ایران اختصاص پیدا کرد. در آن زمان 50درصد هزینه‌های نمایشگاهی را شرکت‌ها می‌دادند و 50درصد دیگر را شرکت مادرتخصصی از طریق سازمان توسعه تجارت تامین کرده بود. تعداد زیادی از شرکت‌ها به نمایشگاه آمدند که این اتفاق خوبی بود اما نباید اینطور باشد که به خاطر حمایت مالی هر شرکتی بتواند در نمایشگاه حضور پیدا کند. تنها شرکت‌هایی که کیفیت کالای آن‌ها تایید شده است باید به نمایشگاه‌های بین‌المللی بیایند. و این اتفاق خوبی برای صنعت خدمات سلامت کشور نیست.»

با این حال مهندس کمپانی معتقد است که شرکت در نمایشگاه‌ها می‌توانند زمینه‌ساز توسعه صادرات باشد: «وزارت بهداشت می‌تواند با سازمان توسعه تجارت مکاتبه کند و تخفیفات فوری برای شرکت‌کنندگان در نظر بگیرد. این تخفیف‌ها باید در هنگام ثبت‌نام پرداخت شود؛ نه اینکه به ما بگویند شما بروید در نمایشگاه حضور پیدا کنید، همه کارها را انجام دهید و بعد بروید از توسعه تجارت بخشی از هزینه‌های‌تان را دریافت کنید.»

این‌طور که مدیرعامل شرکت الکترونیک برتر می‌گوید شرکت توسعه تجارت برای برگزاری نمایشگاه از 30 درصد تا مبالغ بیشتری را به شرکت‌ها بازمی‌گرداند، اما برای برگزاری چه نمایشگاهی؟: «عموماً پول‌ها در نمایشگاه‌های بدون فایده که بخشی هم سیاسی است هزینه می‌شود. مثلاً برای نمایشگاه‌ در کشور عراق حمایت خوبی می‌شود. بعضی از این نمایشگاه‌ها، نمایشگاه‌هایی هستند که تمامی کالاهای ایرانی را ارایه می‌کنند، یعنی نمایشگاه‌های عمومی، که این کار نتیجه‌ای جز هدر دادن پول ندارد. بخش دیگری از این نمایشگاه‌ها نمایشگاه‌های تخصصی هستند که جمهوری اسلامی ایران در کشورهای دیگر برگزار می‌کند، این‌ها نمایشگاه‌های بهتری هستند اما باز هم هدف ما این نمایشگاه‌ها نیست.»

او می‌گوید که بهتر است این هزینه‌ها برای نمایشگاه‌هایی در نظر گرفته شود، که بازخور و نتیجه خوبی دارند: «از دید شرکتی که در صنعت سلامت فعالیت می‌کند، این نمایشگاه‌ها سودی ندارد. باید در جایی هزینه شود که منافع بازرگانی برای شرکت‌ها و کشور داشته باشد. نمایشگاه‌هایی مانند مدیکای آلمان، هاسپیتالار برزیل و عرب‌هلث دوبی. اگر قرار است یارانه‌ای برای برگزاری نمایشگاه داده شود، باید برای این نمایشگاه‌ها باشد.»

 

مهندس علی رضایی: از حضورمان راضی هستیم

با این حال علی رضایی؛ مدیرعامل توسان، یکی از معدود شرکت‌های ایرانی حاضر در عرب‌هلث از استقبال بازدید‌کنندگان راضی است و معتقد است این نمایشگاه دستاوردهای خوبی برای شرکت توسان به همراه داشته است.

مدیر عامل شرکت توسان نظرش درباره نمایشگاه امسال را مختصر و مفید در یک جمله می‌گوید: «نمایشگاه امسال خیلی شلوغ‌تر از سال‌ گذشته بود، بازدید کنندگان زیادی به غرفه توسان آمدند و ما از استقبال آن‌ها راضی هستیم.»

مهندس محمد: طبل تو خالی

مهندس محمد، مدیر عامل شرکت عالی‌پیام و عضو هیأت مدیریه اتحادیه صادرکنندگان تجهیزات پزشکی یکی از افرادی است که سال‌ها پیش در چهار دوره یعنی از دهمین تا چهاردهمین دوره ایران مد را در ایران برگزار کرده است. او یکی از بازدیدکنندگان نمایشگاه عرب هلث امسال بود، که از نابسامانی حضور شرکت‌های ایرانی در عرب‌هلث گلایه دارد: «امسال تفرقه زیادی میان شرکت‌های ایرانی در عرب هلث وجود داشت و من خیلی تأسف خوردم. سال‌ها پیش تلاش شد تا پاویونی به اسم ایران داشته باشیم، شعارهای زیادی هم داده شد که می‌خواهیم حرکت رو به رشد داشته باشیم، اما شبیه طبل تو خالی شده‌ایم. درباره کارهایی تبلیغ می‌کنیم بعد عقب می‌نشینیم.»

او می‌گوید که در تمام دنیا رسم بر این است که شرکت‌ها برای حضورشان در نمایشگاه‌های تخصصی هدف‌گذاری می‌کنند. یک هدف‌گذاری رو به رشد اما عکس این اتفاق برای شرکت‌های ایرانی در عرب هلث مشاهده می‌شود: «5-6 سال پیش زمانی که هنوز برگزارکننده ایران مد بودم، در دفتر آقای دکتر متولیان که در آن زمان معاون وزیر در امور بازرگانی تجهیزات پزشکی بودند، بحث عرب‌هلث مطرح شد. آقای دکتر لنکرانی وزیر وقت خیلی به ایران توجه داشتند اما یک حرکتی را هم در عرب‌هلث ایجاد کردند و بودجه کلانی را برای برنامه‌ریزی عرب‌هلث اختصاص دادند. پاویون ایران حضور خوبی داشت و حتی آقای امیدوار رضایی نماینده مجلس و همچنین مدیرعامل شرکت سهامی نمایشگاهی و مدیران مرتبط دیگر هم از عرب‌هلث دیدار کردند. اما امسال اصلاً نمی‌شد ایرانی‌ها را پیدا کرد. من به عنوان کسی که عضو هیأت مدیره اتحادیه و انجمن تولیدکنندگان هستم، شرکت‌های ایرانی را به سختی پیدا کردم.»

این‌طور که مهندس محمد می‌گوید برخی از شرکت‌های ایرانی امسال هم تحت پرچم کشورهای دیگر به عرب‌هلث آمده بودند: «دولت یک‌دفعه وارد شد و گفت حضور ایران در عرب‌هلث را برنامه‌ریزی می‌کند اما یکسال بعد همه‌چیز را رها کرد. این یک روال غیرمنطقی است که نتیجه آن چیزی می‌شود که در عرب‌هلث امسال دیدیم.»

به گفته مدیرعامل شرکت عالی پیام شرکت‌های تجهیزات پزشکی نیازی به حمایت مالی دولت ندارند، اما دولت باید به شرکت‌ها کمک استراتژیک کند: «باید به اتحادیه‌‌ها و انجمن‌ها بگویند که اگر مثلاً 5 یا 10 شرکت از اعضای شما در عرب‌هلث حضور پیدا می‌کنند، ما برنامه‌ریزی و حمایت می‌کنیم. اما روند کار نه تنها نزولی بلکه به نوعی شکست خوردگی است. عرب‌هلث امسال مثل این بود که بمبی منفجر شده باشد و هر تکه از شرکت‌های ایرانی به سمتی پرتاب شده باشند. بعضی‌ها در سالن زعبیل نو بودند، بعضی شرکت‌ها در چادری که بعداً برپا شده بود و خیلی از شرکت‌‌ها را هم پیدا نکردیم.»

مهندس محمد، تنها انتقاد نمی‌کند، بلکه راهکارهایی هم برای سامان دادن به وضعیت حضور ایران در عرب‌هلث دارد: «کافی است یک کارمند متخصص در یکی از اداره کل‌ها یا وزارت بهداشت مسئول و متولی این کار باشد. کار سخت و غیرممکنی نیست. تنها چیزی که از دولت می‌خواهیم این است که ایران را زیر یک پرچم و تحت پرچم ایران در یک پاویون جمع کند. در نمایشگاه امسال حتی عراق هم پرچمش را برافراشته بود و با چند شرکت پاویون داشت اما ایران نه.»

او می‌گوید که این بهم ریختگی نه نتیجه ناتوانی شرکت‌های ایرانی است نه ناشی از مشکل مالی، تنها یک مشکل وجود دارد: «عدم وجود یک مدیر کارآمد که بداند حضور پاویون ایران در نمایشگاه‌های این‌چنینی هم از منظر سیاسی و هم اقتصادی بر دیدگاه مخاطبان از شرکت‌های ایرانی تاثیر زیادی دارد. نیازی به وکیل و وزیر نیست، فقط یک کارمند ساده با اختیارات و اطلاعات راجع به نمایشگاه‌ها می‌تواند این وضعیت را سامان دهد.»

مهندس رابط: عرب‌هلث هر سال بهتر می‌شود

مهندس رضا رابط، مدیرعامل شرکت شیما پرتو، شرکتی که در سال‌های گذشته در نمایشگاه عرب‌هلث حاضر می‌شد، امسال به عنوان بازدیدکننده به نمایشگاه عرب‌هلث رفته بود. از او می‌پرسم که چرا شیما پرتو، تولیدکننده‌ای که همیشه حرفی برای گفتن دارد، در عرب‌هلث 2014 حضور نداشت، تنها یک جمله می‌گوید: «به خاطر مسائل مالی امسال تصمیم گرفتیم که در عرب‌هلث شرکت نکنیم.»

این‌طور که مهندس رابط می‌گوید، این تنها شرکت شیماپرتو نیست که به خاطر مسائل مالی در نمایشگاه شرکت نکرده است: «حضور همه شرکت‌های ایرانی در عرب‌هلث بسیار کمرنگ بود. عامل اصلی مسائل مالی است. شرکت‌ها برای کسب درآمد در نمایشگاه شرکت می‌کنند و از آنجایی که بیشتر شرکت‌های ایرانی از بازار داخل کشور کسب درآمد می‌کنند، به خاطر شرایط سخت کار و تجارت در سال گذشته بازار خوبی نداشتند.»

با این حال مدیرعامل شرکت شیماپرتو معتقد است حضور شرکت‌های ایرانی در عرب‌هلث برای بازار بالقوه اهمیت دارد: « ایران پاویون نداشت و تنها اتحادیه صادرکنندگان غرفه کوچکی برای خودش گرفته بود. قطعاً حضور ایران در نمایشگاه و در مقابل چشم مشتریان بالقوه بودن تأثیرگذار است. در این شرایط مشتریان، شرکت‌های ایرانی را به عنوان یکی از منابع تأمین‌کننده نیازهای‌شان می‌شناسند.»

از مهندس رابط می‌پرسم اگر از حضور شرکت‌های ایرانی چشم‌پوشی کنیم، نظرتان درباره کیفیت برگزاری نمایشگاه امسال چگونه بود، پاسخ می‌دهد: «عرب‌هلث هر سال بهتر می‌شود. بازدیدکنندگان بیشتری را جذب می‌کنند و سالن‌های بیشتری را به غرفه‌ها اختصاص می‌دهد. به نظر من عرب‌هلث باید درسی برای برگزارکنندگان ایران‌هلث باشد. آن‌ها باید از این نمایشگاه الگو بگیرند.»

مهندس افراشته: شرکت‌های ایرانی هماهنگ نبودند

مهندس مهبد افراشته امسال هم مانند سال پیش با شرکت خارجی‌اش به نمایشگاه عرب‌هلث رفته بود. شرکت مه‌شکن سازه سال‌هاست که به عنوان یکی از تولیدکنندگان محصولات صادراتی در ایران هم فعالیت می‌کند. از او می‌پرسم که چرا با شرکت ایرانی‌اش به عرب‌هلث نمی‌آید، می‌گوید: «برای اینکه تا چهار سال پیش که با شرکت ایرانی می‌رفتم، بازدیدکنندگان مشت‌مشت پسته می‌خوردند و بعد هم شما را به خیر و ما را به سلامت. همه این‌ها هم به خاطر محدودیت‌ها و شرایطی بود که از جهت سیاسی و کاری نمی‌گذاشتند کشورهای دیگر به راحتی با ما کار کنند. اما الان شرایط تغییر کرده است. قبلاً حتی اگر متوجه می‌شدند که مالک شرکت خارجی ایرانی است، گارد می‌گرفتند اما الان می‌دانند که ما ایرانی هستیم اما ممنوعیتی ندارند و این موضوع را پذیرفته‌اند.»

او البته تأکید می‌کند: «شرکت‌های ایرانی قدرتمندی هم داریم، که هر سال به عرب‌هلث می‌آیند، مثل شرکت فرافن، شرکت توسان، کاواندیش سیستم و ... که قدرت خوبی در صادرات دارند. اما این موضع‌گیری شرکت‌های خارجی خیلی ملموس است.»

افراشته معتقد است که حضور در نمایشگاه‌های بین‌المللی نیازمند برنامه‌ریزی مدون و درازمدت است؛ چیزی که عملاً در این چند سال برای شرکت‌های ایرانی اتفاق نیفتاده است: «برای حضور شرکت‌های ایرانی در نمایشگاه متولی خاصی وجود ندارد. چه در نمایشگاه‌های داخلی و چه در نمایشگاه‌های خارجی، سازمان‌های دولتی خودشان را می‌اندازند وسط و به دنبال اسم و رسم هستند. یک سال یک سازمان و سال دیگر سازمانی دیگر. اما این‌ها باید بدانند که کار نمایشگاه، کاری تخصصی است. برای همین عرب‌هلث هم شرکت نمایشگاهی عرب‌هلث سیاست‌گذاری می‌کند و بعد کارها را به شرکت‌های تخصصی نمایشگاهی برون‌سپاری می‌کند.»

مدیرعامل شرکت مه‌شکن سازه می‌گوید که به دلیل عدم حمایت مالی و شرایط اقتصادی شرکت‌ها خیلی‌ها به نمایشگاه نیامدند: «شرکت‌های ایرانی هماهنگ نبودند. همه‌چیز پراکنده بود. در این چند سال اخیر به ده درصد و 20درصد یارانه دولتی عادت کردیم. هرجا که دولتی‌ها نمایان شدند، بخش خصوصی ضعیف شده است. من می‌گویم به جای این یارانه‌ها، بیایند وام‌های صادراتی کم بهره، زود بازده و دیرپرداخت بدهند. باید اول توان صادراتی ما درست شود. صادرات اصول دارد، نُت دارد»

او می‌گوید که برای حضور موفق در عرصه صادرات، نمایشگاه یکی از راهکارهاست و پیش از حضور در نمایشگاه‌های بین‌المللی باید پیش‌نیازهای دیگری فراهم شده باشد: «شرکت‌های تولیدکننده محصولات صادراتی ما باید توان رقابتی با شرکت‌های خارجی داشته باشند که در حال حاضر بیشتر شرکت‌ها این توان را ندارند. چون قیمت تمام شده بالاست. قیمت‌های ما باید صادراتی شود. باید تسهیلاتی داشته باشیم که شرکت‌ها بتوانند محصولاتشان را با قیمت صادراتی عرضه کنند. بعد از سودشان برای تولید محصولات صادراتی بهتر استفاده کنند. ما باید قوانین صادراتی، تولید صادراتی، سیاست صادراتی، یارانه صادراتی داشته باشیم. صادرات این نیست که سالی یک بار در نمایشگاه عرب‌هلث شرکت کنیم باید برنامه‌ریزی و هدف صادراتی داشته باشیم.»

دولتی‌ها، چراغ خاموش آمدند

امسال هم خیلی از نیروهای متخصص دولتی در نمایشگاه عرب‌هلث حضور پیدا کردند. با این حال حاضر به مصاحبه با ماهنامه صنعت درمان نشدند. به گفته آن‌ها، بر اساس قوانینی که وزارت بهداشت وضع کرده است، افرادی که در بخش دولتی فعالیت می‌کنند برای حضور در نمایشگاه‌های خارجی باید مجوز دریافت کنند. این در حالی است که خیلی از این افراد، همچنان با هزینه شخصی خودشان از نمایشگاه عرب‌هلث دیدار می‌کنند.

 

عرب‌هلث 40ساله می‌شود

نمایشگاه عرب‌هلث سال 2015، یا جشن تولد چهل سالگی عرب‌هلث قرار است سال دیگر از بیست‌وششم تا بیست‌ونهم ژانویه در مرکز کنواسیون و نمایشگاه بین‌المللی دوبی برگزار شود. باید منتظر بمانیم و ببینیم که آیا وعده دولتی‌ها برای حمایت از صادرات و تولیدکنندگان داخلی برای حضور در نمایشگاه‌های بین‌المللی رنگ تدبیر را به خود خواهد دید یا خیر.

شماره مجله : 33
ارسال نظر
نام :
پست الکترونیکی :
وب سایت :
متن :
عدد داخل کادر را وارد نمایید :
فایل word وجود ندارد         فایل pdf وجود ندارد

بازگشت به ليست اخبار

فرم اشتراک ماهانه

آرشیو اخبار

انتقادها و پیشنهادها

همه حقوق این سامانه به ماهنامه صنعت درمان تعلق دارد. بهره برداری و انتشار مطالب با ذکر منبع مجاز است.
طراحی سایت و بهینه سازی توسط اروپل